Fotograf: Stena Line/Sjöbefälsföreningen

Kategori: Arbetsmarknad | Passagerarsjöfart

Anställda på Trelleborg kan få behålla jobben

Efter förhandlingar mellan facken och Stena Line har antalet varslade på tågfärjan Trelleborg minskat kraftigt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]relleborg minskat kraftigt.

I slutet av september slutade färjan Trelleborg trafikera Stena Lines linje Trelleborg-Sassnitz, enbart tågfärjan Sassnitz trafikerar nu linjen. I samband med det varslade Stena Line alla anställda på Trelleborg – 72 befäl och manskap. Rederiet hänvisade till arbetsbrist.

Men efter fackliga förhandlingar mellan Seko Sjöfolk, Sjöbefälsföreningen (SBF) och Stena Line har antalet övertaliga minskats kraftigt. Nu finns enbart ett varsel på 20 anställda – alla på befälssidan.

– Vi jobbar på att de ska flyttas över till danskflaggade färjor inom rederiet, berättar Lennart Jonsson som är ansvarig för färjeavtalen på SBF.

Processen redan igång

– Detta är en process som redan satts igång i somras i och med att Stena ville omförhandla avtalen för befälen då de ansåg att det fanns en övertalighet i hela den svenska flottan på 36 befäl.

Enligt Lennart Jonsson är det olyckligt att övertaligheten uppstår från början. Men när det går att lösa på detta sättet – att de anställda i vart fall inte hamnar i ofrivillig arbetslöshet utan omplaceras – är det bättre än uppsägningar.

– Det viktigaste för oss är att det finns en möjlighet att våra medlemmar får behålla sitt jobb. Och detta är det minst dåliga alternativet.

Inget manskap varslat

Bland Seko Sjöfolks medlemmar ligger inget varsel. Där minskade antalet övertaliga i hela den svenska flottan från 46 till 19.

– Den övertaligheten hoppas vi kunna lösa med tidigare pensionsavgångar och omplaceringar, säger Stena Lines presschef Jesper Waltersson.

Flyttas över

En del av befälen kommer flyttas till Stenas dotterbolag Northern Marine Management. Ett bolag där de blir fastanställa men fungerar som en jourpool. Där får de vara redo att jobba på många olika fartyg där resurserna krävs.

Processen är nu igång men enligt både Stena Line och SBF får framtiden visa hur många som verkligen kan stanna och hur många som får lämna.

– Vi ser tyvärr att inom hela färjebranschen så minskar antalet arbetstillfällen hela tiden och flera rederier pratar om arbetsbrist, berättar Lennart Jonsson.

Sjöfartstidningen söker Seko Sjöfolk för en kommentar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]