Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi | Regelverk

M/S Trelleborg tas ur trafik

Stena Line har beslutat att ta bort färjan M/S Trelleborg från turen Trelleborg-Sassnitz. Det är en direkt följd av det nya svaveldirektivet som införs vid årskiftet.

På grund av de höjda kostnaderna som väntas tillkomma när det nya svaveldirektivet, SECA, träder i kraft vid årskiftet känner sig Stena Lina tvingade att ta M/S Trelleborg ur trafik.

– Priserna stiger när vi måste köpa lågsvavligt bränsle, säger Niclas Mårtensson, Chief Operating Officer på Stena Line. Det är avgörande för att linjen ska kunna överleva på längre sikt.

Halverat antal turer

Idag har turen Trelleborg-Sassnitz dubbla turer med två avgångar per dag och hamn. Den första oktober ändras dock turlistan och avgångarna halveras.

– Vi tror fortfarande att vi kommer kunna erbjuda god service med en morgontur från Trelleborg och en eftermiddagstur från Sassnitz per dag, menar Niclas Mårtensson.

M/S Sassnitz, som är den andra färjan som trafikerar sträckan, kommer sköta alla avgångar.

Fortfarande startklar

Nicklas Mårtensson säger också att M/S Trelleborg, tills vidare, kommer vara kvar i Stena Lines ägo men ligga stationerad i Rostock.

– Hon kommer ligga startklar i Rostock ifall det dyker upp nya behov.

Vad som händer med personalen på M/S Trelleborg går inte att säga i nuläget, menar Stena Lines informationschef Jesper Waltersson.

– Fackliga förhandlingar inleds i samband med turändringen. Efter det vet vi vad som händer med personalen.

Kommentarer

  • Per Nordström

    Hoppas vi valde rätt eftermiddagstur i oktober. Annars finns ju alltid bron och snart en tunnel när man ska hem från kontinenten och då spelar svavlet ingen roll 🙂

  • Anonym

    dags för någon konkurrent att starta upp,närmaste vägen till kontinenten.

  • Maskinist

    Förstår att man behöver optimera avgångar och fartyg, men riktigt dåligt mot personalen på Stena Line då man precis varslat 30-talet befäl på fartygen. Detta har av någon anledning helt frångått redaktionen på Sjöfartstidningen, eller???
    Man kunde väl klämt ur sig detta beslut tidigare i samband med det första varslet, då förmodligen dem som precis klarat sig ändå kommer att bli uppsagda i samband med att Trelleborg tas ur drift…

  • Edward Galia

    Tycker det är för lite med en avgång om dagen på denna utomordentligt fina färjelinje, det var bättre förr som man säger…

  • Gabriel Galia

    För lite med en båt! Hade varit bättre med minst två!

  • C-G von A

    När Stena tog över SJ:s färjerederi, för ett antal år sedan, så fanns det 3 fartyg, Skåne (chartrad), Trelleborg och Götaland, + 2 fartyg ägda av tyska Scandlines (dessa köptes för ett antal år sedan). Det fanns även pengar i kassan, dessa pengar fördes över till Stena, genom att Stena Germanica, fördes över till det gamla SJ-bolaget. Götaland som gick på Trave ensam, fick sällskap av italienskan Svealand. Totalt så hade Scandlines 6 fartyg i drift, med de tyska fartygen. Nu är det halverat, snyggt jobbat Stena. Finns det överhuvudtaget fartyg, kvar om några år, från det gamla bolaget. Vid köpet av SJ fartygen, uttalade sig högsta ledningen för Stena, att de köpt bolaget för att utveckla det (?????).

  • Anonym

    Tyvärr är väl sanningen den att man gör inget om man inte tjänar eller sparar pengar på det. Man driver ju inget med en medveten förlust. Sedan är väl Trelleborg ett av de äldsta fartygen i flottan och är säkert dyr i underhåll.

  • Don Thomaso

    Tyska sjöfolks facket är tuffare.. Stena vill nog inte hamna i liknande situation med Rostock linjen som TT line ägda fd Olau line gjorde för några år sedan mellan Sheerness och Vlissingen. Det slutade med att TT line ägda fd Olau line las ner

  • Christian Huebner, Ängelholm

    Är bokstavligen ledsen och förbannat när jag läster detta.. Har åkt med M/S Trelleborg varje sommar sen 1992. När Stena tog över helt från Scandlines märkte jag direkt skillnaden att de att drog b la ner på personalen och service, men trodde aldrig att min sista tur med M/S Trelleborg i juni månad skulle bli för sista gången.. Stena Lines tänker bara på sina aktieägarna och VD: onödiga höga bonus! Rusta upp M/S Trelleborg med nya effektiva avgasrening NU!

  • Peter

    M/S Trelleborg har alltid varit den färja med bästa service och komfort, att ta bort den är skandal, nu är det slut på julbord och handleresorna,tack för mej och dom 30åren som jag har åkt.

  • Kent Å

    Sveriges sunkigaste färja? Jepp. Har jobbat på den. Men mycket trevlig att arbeta på. Men som sagt skitig och sliten.

  • DR

    Åkte dagsturen 7.45 från Trbrg lörd. 20dec med Sassnitz. Strul vid lösande av biljett i automat, trängsel ombord osv. Man får intrycket att linjen är under avveckling, antagligen säljer man M/S Trelleborg och sen kör man väl ett tag till med Sassnitz innan domen kommer. Trist att denna anrika linje behandlas så illa som den gör i Stenas ägo!! Man hoppades att Stena Line skulle värna om den klassiska rutten, men så är det definitivt inte.

  • Lotta. B

    Alldeles för lite med en färja som trafikerar linjen. Märktes tydligt i helgen som gick när vi försökte ta oss hem från Tyskland. Överfulla färjor både från Sassnitz och Rostock.

  • PO LUNDQVIST

    Hur kan MS Trelleborgs föregångare MS Skåne få harva runt på Östersjön då. Har de gott över till solceller eller. Trelleborg Sazznitz Överfart: 2dygn

  • PO LUNDQVIST

    Kan inte dom be tyskarnas tar fram den gamla pråmen MS RÜGEN också. Den var ju en riktig ”höjdare” att åka med. Också fick ju träffa tyskan HELGA i matsalen som hade händer som en stor karl.

  • Anonym

    MS Trelleborg är såld enligt säkra källor. Har sista tiden legat i Uddevalla…. Såld till Oman.

  • Dennis Revheden

    Man får känslan av att slutet närmar sig för ”Kungsleden”. Antagligen satsar Stena mer och mer på Rostock. Något eller några år till, sen är det antagligen slut. Trist, man trodde Stena Line var räddningen för linjen, men det tycks inte så.

  • Anonym

    Nu finns inte Kungsleden kvar, MS Sassnitz tagen ur trafik.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.