Fotograf: Thun Tankers

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

L-klassen nu komplett

Thun Tankers tog den 7 juli leverans av Thun Lundy, den femte och sista produkttankern i sin L-klass, från China Merchants Jinling Shipyard.
Thun Lundy är på 18.650 dwt och ska i likhet med sina tidigare levererade systerfartyg Thun Lidkoping, Thun London, Thun Liverpool och Thun Liffey ingå i nätverket Gothia Tanker Alliance. Fartygen är byggda på det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard Dingheng Co Ltd, tidigare känt som Avic Dingheng.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]dningen.se/uploads/2020/07/thun_lundy_mmexport1594193005196.jpg” alt=”” class=”wp-image-83219″/>
Leveransceremonin och signering på varvet.

Thun Lundy är på 18.650 dwt och ska i likhet med sina tidigare levererade systerfartyg Thun Lidkoping, Thun London, Thun Liverpool och Thun Liffey ingå i nätverket Gothia Tanker Alliance. Fartygen är byggda på det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard Dingheng Co Ltd, tidigare känt som Avic Dingheng.

L-klassen är utvecklad och designad inom Thunbolagen med fokus på miljö, nya regelverk och kundernas behov. Bemanning och tekniskt management sköts av MF Shipping Group. Fartyget har nederländsk flagg.

Joakim Lund, Chief Commercial Officer på Thun Tankers, säger till Sjöfartstidningen att Thun Tankers nu har två fartyg i L-klassen som ska komma till Europa i höst.

Thun Liffey lastade i Indonesien efter att hon lämnade varvet och är befraktad till USA och är nu i New Orleans. Thun Lundy ska nu göra en resa inom Asien. Vi räknar med att vi har båda fartygen i Europa i september-oktober. Vi har ingått ett större kontrakt med en kund så alla fem fartyg är dedikerade för trafik främst runt Brittiska öarna.

Seriens första fartyg Thun Lidkoping har nu varit i gång i nästan ett år sedan hon kom till Europa.

– Hon har gått i en väldigt intensiv trad utan problem. De är byggda för att klara av korta, intensiva resor, säger Joakim Lund.

Han anser att det i rådande marknadsläge är en fördel för Gothia Tankers att operera en modern flotta med många nybyggda fartyg.

– Det är absolut en fördel att ha nya verktyg i lådan. Vi blir ett förstahandsval med modernt och kvalitativt tonnage. De nya fartygen är också väldigt resurseffektiva. När marknaden är tuff är det bättre att ha ett resurseffektivt tonnage inte bara ur miljösynpunkt utan också finansiellt. Det finns många incitament att bygga klimatsmart men också ekonomiskt.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]