Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Kraftig ökning Göteborg–Frederikshavn

Bordershop-konceptet har inneburit att dagsutflykterna från Göteborg till Frederikshavn har ökat kraftigt under fjolåret.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]raftigt under fjolåret.

Stena Line noterar en kraftig ökning av antalet passagerare på linjen Göteborg–Frederikshavn under 2014. Totalt reste 1,3 miljoner passagerare på linjen, vilket är sex procent fler än året innan.

Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line, säger till Sjöfartstidningen att ökningen till stor del beror på satsningen med Bordershop-konceptet.

– Närmare en kvarts miljon var bordershop-resenärer som åkte från Göteborg till Danmark över dagen med våra fartyg. Det motsvarar en bokningsökning med 24 procent jämfört med året innan.

Försäljningen ökar

Den totala försäljningen ombord ökade med 69 procent under förra året jämfört med 2013 och en av de största bidragande faktorerna till ökningen uppges vara ombordförsäljningen i det som Stena Line kallar den Flytande Bordershopen.

Nu satsar Stena Line ytterligare på shoppingen ombord genom att lansera ett nytt butikskoncept. Först ut i Sverige är Stena Danica, där den ombyggda butiken invigs den 6 februari.

Stena Line uppger att det bland annat ska bli lättare att navigera i butiken och på så vis skapa ett bättre flöde. Dessutom kommer Bordershop-produkterna att få mer plats.

Blev permanent

Ursprungligen var det meningen att kampanjen Flytande Bordershop, som lanserades i slutet av februari 2014, skulle vara en tillfällig satsning. Den utföll emellertid så väl att den numera blivit ett permanent inslag ombord.

– Bordershop-konceptet överträffande alla våra förväntningar och responsen från våra kunder har varit fantastisk. Därför känns det otroligt kul och spännande att så nära inpå kunna lansera vårt nya butikskoncept, där vi återigen sätter kundernas upplevelse i centrum. Det känns dessutom extra roligt att just Stena Danica blir vårt flaggskepp i Sverige eftersom fartyget var ett av de första att även lansera den Flytande Bordershopen, säger Jari Virtanen, travelchef på Stena Line.

Stena Saga

Stena Line har redan tidigare tagit i bruk det nya butikskonceptet på Stena Saga på linjen Oslo–Frederikshavn. Senare i vår kommer även butiken i Stena Superfast X, som kommer att trafikera linjen Dublin–Holyhead på Irländska sjön, att byggas om enligt det nya konceptet.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • The Sailor

    Undrar varför man inte kom på detta tidigare….(?!)….

  • MJ

    Back to basic, var det inte så det började en gång i tiden ? 🙂

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]