Stena Danica

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Nytt koncept ger kraftig ökning på Fredrikshamn

Stena Lines nya koncept med flytande bordershop ger kraftig ökning av passagerarvolymerna på Fredrikshamn.

Stena Line inledde i slutet av februari ett försök med en så kallad flytande bordershop på linjerna Göteborg–Fredrikshamn och Karlskrona–Gdynia, vilket har inneburit en kraftig ökning av antalet passagerare. På dagturerna mellan Göteborg och Fredrikshamn har antalet passagerare ökat med 250 procent under mars månad. På linjen Karlskrona–Gdynia var ökningen 56 procent. Därför kommer Stena Line att förlänga försöket med flytande bordershop åtminstone till den 4 maj 2014. Dessutom utökas satsningen att gälla även Varberg–Grenå.

– Vi ser detta som en testperiod som vi kommer att utvärdera för att se hur vi går vidare med det, säger Stena Lines informationschef Jesper Waltersson till Sjöfartstidningen.

Säljs ombord 

Konceptet med den flytande bordershopen innebär i praktiken att varorna säljs ombord i fartygens butiker till kraftigt reducerade priser. Priserna på den flytande bordershopen uppges vara upp till 60 procent lägre än i Systembolaget och upp till 25 procent lägre än de normala priserna ombord på Stena Line.

– Vad vi egentligen har gjort är att sänka priserna rejält jämfört med det normala. Eftersom vi vet att bordershop appellerar på många svenskar är det ett tydligt begrepp för att signalera att nu är det billigt, säger Jesper Waltersson.

Billig alkohol lockar

I butikerna ombord har försäljningen ökat med 190 procent på linjen Göteborg–Fredrikshamn och med 56 procent på Karlskrona–Gdynia.

– Visst har den prisvärda alkoholen bidragit till att så många valt att resa med oss under mars månad för att handla till vårens fester. Men till stor del beror ökningen även på att vi nu har lägre priser på båtresor. Vi ser en total ökning av försäljningen ombord på 106 procent på Göteborg–Fredrikshamn, säger Magnus Hallberg, linjechef Göteborg–Fredrikshamn och Varberg–Grenå.

Kommentarer

  • Elake kaptenen

    Med billig sprit kan man få svensken att göra vad som helst! Skål!

  • Anonym

    Synd att det tog sådan tid för ansvariga på Stena Line att förstå detta…

  • Anonym

    Eddie Meduza hade RÄTT.. !! Mera BRÄNNVIN.!! Klart som korvspad att folk handlar BRÄNNVIN om det är BILLIGT och lätt att köpa.. Det är väl bara falangerna från Karin Söder & Torsten Bengtssons tid som känner att håren reser sig på ryggen i skräck och fasa..!! Det är gôtt å supa pôjka..!!

  • Lorenzo

    Ja käre barn! Ni är ju inte unnade, som un servidor, att kunna inhandla rusdrycker i sin
    lokala supermercado i samband med övrigt matinköp!!

  • Anonym

    Nytt koncept!!!! Detta är vad alla som jobbar ombord har sagt länge…..tänk om de skulle lyssna på de anställda ibland?

  • Per Lindahl

    Gjorde en resa i mars. Bra mycket trevligare än att åka buss och priserna står sig bra mot Puttgarten. Mycket folk ombord, svårt att få sittplats och lite onödiga köer. Om konceptet fortsätter förbättra detta. A la carte matsalen försvann för några år sedan, kan man hoppas på en nystart?

  • Nisse i Tunaberg

    Undrar vad det är som Stena Line kommit på. När vi blev medlemmar i EU blev det omöjligt med Tax Free-handel på färjorna mellan Sverige och Finland. Det löstes genom att båtarna gjorde en snabb förtöjning på Åland på resorna Stockholm -Åbo eller Helsingfors. Eftersom Åland inte ingår i EU kunde färjorna fortsätta med Tax Free. Deras priser är dock mycket högre än vad som verkar vara fallet med Stenas priser. Kan någon förklara vad som möjliggör Stenas låga priser.

  • Anonym

    Hade ledningen på Stena Line visat sig ute på fartygen och lyssnat till de anställda som arbetar ombord hade fler goda ideer kunnat genomföras i tid innan man måste säga upp personal på grund av dålig lönsamhet.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.