Stena Danica

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Nytt koncept ger kraftig ökning på Fredrikshamn

Stena Lines nya koncept med flytande bordershop ger kraftig ökning av passagerarvolymerna på Fredrikshamn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ymerna på Fredrikshamn.

Stena Line inledde i slutet av februari ett försök med en så kallad flytande bordershop på linjerna Göteborg–Fredrikshamn och Karlskrona–Gdynia, vilket har inneburit en kraftig ökning av antalet passagerare. På dagturerna mellan Göteborg och Fredrikshamn har antalet passagerare ökat med 250 procent under mars månad. På linjen Karlskrona–Gdynia var ökningen 56 procent. Därför kommer Stena Line att förlänga försöket med flytande bordershop åtminstone till den 4 maj 2014. Dessutom utökas satsningen att gälla även Varberg–Grenå.

– Vi ser detta som en testperiod som vi kommer att utvärdera för att se hur vi går vidare med det, säger Stena Lines informationschef Jesper Waltersson till Sjöfartstidningen.

Säljs ombord 

Konceptet med den flytande bordershopen innebär i praktiken att varorna säljs ombord i fartygens butiker till kraftigt reducerade priser. Priserna på den flytande bordershopen uppges vara upp till 60 procent lägre än i Systembolaget och upp till 25 procent lägre än de normala priserna ombord på Stena Line.

– Vad vi egentligen har gjort är att sänka priserna rejält jämfört med det normala. Eftersom vi vet att bordershop appellerar på många svenskar är det ett tydligt begrepp för att signalera att nu är det billigt, säger Jesper Waltersson.

Billig alkohol lockar

I butikerna ombord har försäljningen ökat med 190 procent på linjen Göteborg–Fredrikshamn och med 56 procent på Karlskrona–Gdynia.

– Visst har den prisvärda alkoholen bidragit till att så många valt att resa med oss under mars månad för att handla till vårens fester. Men till stor del beror ökningen även på att vi nu har lägre priser på båtresor. Vi ser en total ökning av försäljningen ombord på 106 procent på Göteborg–Fredrikshamn, säger Magnus Hallberg, linjechef Göteborg–Fredrikshamn och Varberg–Grenå.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]