Det är i samband med att Stena Line nu efter årsskiftet byter hamn i England för roro-trafiken från Rotterdam, från Killingholme till den närliggande hamnen i Immingham, som Jutlandia Sea går in i trafiken för Stena Line med en första planerad avgång från Rotterdam under tisdagskvällen. Det svenskflaggade fartyget har under det senaste året gått i trafik för Wallenius Sol.
– Vi har nu återlevererat henne till ägarna och tar istället in ett annat fartyg som heter Cadena 3 så det blir inga förändringar i vår tidtabell, säger Jonas Wåhlin, General Manager på Wallenius Sol till Sjöfartstidningen.
Charter på fyra år

Enligt Ferry Shipping News har Stena Line chartrat Jutlandia Sea på en period om fyra år. Rederiet har även chartrat in systerfartyget Fionia Sea som också gått i charter för Wallenius Sol.
Cadena 3 kommer att fortsätta trafikera för Wallenius Sol fram till det att rederiets första nybygge, Botnia Enabler, levereras från varvet i Kina någon gång i början av 2022. När systerfartyget Baltic Enabler levereras kommer även Fionia Sea att gå över till att trafikera för Stena Line.
Management från AdMare
Både Jutlandia Sea och Fionia Sea ägs av Leomar RoRo AB och är byggda på Jingling Shipyard i Kina 2010 respektive 2009 och har en kapacitet på 3.300 längdmeter och cirka 300 TEU. Bemanning och teknisk drift sköts av AdMare Ship Management AB.
Wallenius Sol går med regelbunden linjetrafik med roro-fartyg mellan ett stort antal hamnar i norra Finland och Sverige, Tyskland, Beneluxregionen och Storbritannien.