Strax före jul hissades den svenska flaggan på Jutlandia Sea, efter att tidigare varit brittiskflaggad.

Fotograf: Henrik Karle

Kategori: Regelverk

Jutlandia Sea byter från brittisk till svensk flagg

Några dagar före jul bytte Jutlandia Sea från brittisk till svensk flagg. Skälet var Brexit.
Det var tidningen Sjömannen som först rapporterade om flaggbytet på Jutlandia Sea, ägd av Leomar RoRo AB.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]svensk flagg. Skälet var Brexit.”} /–>

Det var tidningen Sjömannen som först rapporterade om flaggbytet på Jutlandia Sea, ägd av Leomar RoRo AB.

Flaggbytet ägde rum den 21 december i Helsingborg där Jutlandia Sea legat upplagd under hösten. Nu ska hon och systerfartyget Fionia Sea in i en timecharter för Wallenius SOL. 

Per Ellingsen, ordförande i Leomar Roro AB, säger till Sjöfartstidningen att Brexit var huvudskälet till flaggbytet.

”Måste ha viss andel med EU-flagg”

– Det har varit oklart om det skulle bli ett avtal eller inte, och om den engelska flaggan skulle betraktas som en EU-flagg eller inte. Och det är fortfarande ganska oklart.

– Rederiet är ett svenskt tonnageskattat certifierat bolag, och för att fortsätta kvala in för svensk tonnageskatt så måste man ha en viss andel av flottan med EU-flagg. Under en period hade vi hoppats att Brexitavtalet skulle göra att engelska flaggan skulle fortsätta att betraktas som en EU-flagga men när vi inte fick tillräckligt mycket klarhet i det så bytte vi, och valde svensk flagg, säger Per Ellingsen.

Eventuellt kommer även Jutlandias systerfartyg Fionia Sea, Corona Sea och Hafnia Sea att byta till svensk flagg framöver. Ett osäkerhetsmoment är den svenska stämpelskatten, menar Per Ellingsen.

– Leomar är ju ett svenskt rederi, men samtidigt opererar vi i internationell sjöfart och i dessa tider måste vi vara väldigt kostnadseffektiva. Vi kan inte byta flagg utifrån något annat än ekonomiska skäl.

Bemanningen sköts av AdMare

– Något som svensk flagg har emot sig är stämpelskatten, som nästan ingen annan EU-flagga har. Det gör att den svenska flaggan blir ganska dyr att byta till, men samtidigt är den väldigt välrespekterad runt omkring i världen och håller hög kvalitet, vilket är nånting som vi värdesätter, säger Per Ellingsen.

Bemanning och teknik på Jutlandia Sea och Fiona Sea sköts av AdMare Ship Management AB. Vd:n Henrik Karle är glad över att Jutlandia Sea bytt till svensk flagg.

– Det är en kvalitetsstämpel med bra ranking i port state, så det är roligt, säger han till Sjöfartstidningen.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]