Fotograf: Anneli Karlsson-SMM

Kategori: Folk/företag

Ingen handel utan sjöfart

Sjöhistoriska museet i Stockholm har invigt sin nya utställning om Sverige, vår handel och vårt sjöfartsberoende. Under namnet Shipping & Shopping vill man ge besökarna en upplevelse och kunskap om hur sjöfarten påverkar alla svenskars liv.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]åverkar alla svenskars liv.

Det rör sig inte om någon dagsländes-utställning, utan en av de största satsningarna i museets 62-åriga historia.

– Det här är Sjöhistoriskas nya basutställning, så den lär stå här i tio år eller så, säger Tove Frambäck, projektledare och producent. 

Ingen handel utan sjöfart

”Ditt sätt att leva är inte möjligt utan handel. Handel är inte möjligt utan sjöfart. Handelssjöfartens historia är en berättelse om dig och din värld.” Dessa ord är de första som möter dig när du besöker utställningen.

Sedan är det dags att följa ”handelshjulet” runt i den 650 kvadratmeter stora utställningen. Högst upp i det femdelade hjulet finns Handeln, grunden för såväl sjöfart som det samhälle vi lever i. Nästa del är Fartyget, verktyget för transporterna mellan människor och samhällen. Därefter är vi framme hos dem som ser till att fartygen seglar dit de ska – Sjömän.

Utställningen är inte helt klar än, två delar av hjulet saknas innan säcken knyts ihop – Möten, hur förändras vi av sjöfarten? och Hamnen, hur fungerar hamnen?

Shipping & Shopping är en kreativ, in-novativ och innehållsrik utställning där man uppenbarligen haft en ambition att alla, oavsett ålder och förkunskaper, skall hitta något spännande, stilla sin nyfikenhet och lära sig något nytt.

Modernt och traditionellt

Utställningen är skapad med en härlig blandning av traditionella metoder och moderna IT-lösningar. Här kan man läsa, känna på, lyssna till och dessutom ta med sig delar av utställningen hem.

Besökare får ett kort och på ett bord finns en stor pekskärm. På denna finns mängder med ikoner för fartyg och fartygstyper. Klickar man på någon av dessa kan man välja att se på foton, ritningar, utställningsföremål och annan information. Det man är intresserad av drar man till en annan ikon. Sitt kort har man lagt på en platta och via denna lagras data som man sedan kan sitta hemma och hämta via museets hemsida, tillsammans med ännu mer information. Det är dessutom en fullmatad, välorganiserad och generös sida som nu i tidningen Internetworlds årliga ranking har utsetts till Sveriges bästa museisajt. Enligt tidningens motivering är det en sida ”som inte bara lockar till kunskap och engagemang, utan också bjuder frikostigt på sitt digitala material”.

Borde vara obligatorisk

Tove Frambäck anställdes för utställningen när planeringsarbetet inleddes för två år sedan. När detta skrivs har hon redan lämnat för nya utmaningar någon annanstans. När jag frågar om det inte känns tungt, utställningen är ju ändå på sitt sätt hennes bäbis, svarar hon:

– Nej, nu har jag gjort mitt, nu är den din.

Jag förstår ju att hon inte menar mig personligen, utan som en av alla de besökare hon hoppas skall uppleva utställningen, men det är bara att tacka, bocka och buga.

Utställningen är inte bara värd ett besök, utan flera. Förhoppningsvis kommer mängder med människor, unga och gamla, att stifta bekanskap med Shipping & Shopping och en rundvandring borde vara obligatorisk för våra folkvalda riksdagsmän och tjänstemännen i Rosenbad. Det här är en utställning som ger ett nytt perspektiv på handelns och sjöfartens betydelse för hur det svenska samhället har utvecklats och på dessas betydelse för oss som lever i ett av världens mest utrikeshandels- och sjöfartsberoende länder.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]