Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Container | Linjesjöfart

Forskare tror på fortsatta störningar

Störningar i leveranskedjorna är något vi kommer att få leva med lång tid framöver, menar forskare bakom en ny rapport om driftstörningar i containersjöfarten som finansierats av Trafikverket och Lighthouse.
Forskare på Chalmers har tillsammans med kolleger från Göteborgs universitet och RISE studerat pandemins effekter på containersjöfarten i ett treårigt projekt som nu kommit med en rapport.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ontainersjöfarten som finansierats av Trafikverket och Lighthouse.”} /–>

Forskare på Chalmers har tillsammans med kolleger från Göteborgs universitet och RISE studerat pandemins effekter på containersjöfarten i ett treårigt projekt som nu kommit med en rapport.

– I den akuta fasen i början av pandemin påverkades den svenska sjöfarten mycket, men det handlade mest om problem på personalsidan. Många hade förstås svårt att komma till och från jobbet på grund av smittorisken, men framförallt blev många varslade eller uppsagda då passagerartrafiken drabbades hårt och linjer lades ner, säger Ceren Altuntas Vural, forskare på Chalmers, i ett pressmeddelande.

Snabb återhämtning efter nedgång

Först några månader in i pandemin började containersjöfartens problem att uppmärksammas. I Kina, där pandemin slagit till först, stängdes fabrikerna ner i början av 2020 och det fanns knappt några varor att skicka till USA och Europa. När sedan pandemin slog till i resten av världen sjönk också efterfrågan drastiskt och rederierna svarade med att ställa in avgångar och ta bort all extrakapacitet. Efter att världens regeringar stimulerat ekonomin ökade sedan amerikaners och européers efterfrågan på konsumtionsvaror från Asien.

– Vi har aldrig tidigare sett en sådan efterfrågan. Återhämtningar brukar ske gradvis på marknaden men nu skedde det omedelbart.

Priset på containerfrakter från Asien steg och många större hamnar fick problem med sina anlöp och blev till enorma flaskhalsar.

Geopolitik och klimatförändringar nya utmaningar

– Det kommer bli fler stora driftstörningar i containertrafiken, det är en sak vi har lärt oss under projektarbetet. Det finns många flaskhalsar i systemet. Under Covid var viruset en flaskhals, men flaskhalsarna nu är framför allt klimatförändringarna och den geopolitiska krisen. Världens handel präglades länge av fred, men precis innan pandemin såg vi hur ett handelskrig mellan USA och Kina började eskalera och nu ser vi tydligt hur torka och krig skapar störningar, säger Ceren Altuntas Vural.

Sjöfarten behöver hitta alternativ

Enligt forskarna måste rederier vara beredda på att hitta alternativa vägar och skaffa sig kunskaperna för det. I Panama lastar till exempel Maersk om sina containrar till järnväg och transporterar dem landvägen de knappa åtta milen genom landet.

– Rederier kan sjöfart, men nu måste de lära sig att kombinera det med landtransporter. De måste på ett helt annat sätt än tidigare skaffa sig kontroll över hela leveranskedjan och en förmåga att snabbt kunna välja alternativa lösningar där det krävs. Det kommer att bli dyrare, men det är nödvändigt. Sjöfarten måste fungera som en pipeline annars stannar allting upp, säger Ceren Altuntas Vural.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]