Färjan Express 1 sköter för tillfället trafiken mellan Ystad och Bornholm, det i väntan på leveransen av nybygget Express 5 under nästa år.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Ekonomi | Färjetrafik

Tror på fortsatt tillväxt mellan Ystad och Bornholm

Pandemin har inte stoppat det numera svenskägda rederiet Molslinjen från att tro på ökade trafikvolymer mellan Ystad och Bornholm. Nu blickar rederiet fram emot leveransen av världens största höghastighetsfärja.

Det var i våras som det danska rederiet Molslinjen köptes upp av det svenska globalt inriktade investmentbolaget EQT.

– De tog över Molslinjen och därmed Bornholmslinjen i mars i år så därmed kan man säga att vi gått och blivit ett svenskt rederi, säger Carsten Jensen, vd för Molslinjen.

Under 2016 vann Molslinjen den statliga upphandlingen av färjetrafiken till och från Bornholm, vilket innefattar linjerna Ystad–Rönne, Rönne–Köge och Rönne-Sassnitz, alla under verksamhetsnamnet Bornholmslinjen. Kontraktet har sedan förlängts och gäller nu till år 2030. 

Sätter ny standard

”Det är en färja som sätter en helt ny standard för hur den typen av färjor kan se ut.”

Carsten Jensen, vd för Molslinjen

Under 2019 la rederiet en order hos det australienska Austal-varvet och deras varv på Filippinerna på en ny färja för trafiken mellan Ystad och Bornholm med kapacitet för 1.600 passagerare och upp till 450 bilar fördelat på två bildäck. Färjan kommer att få namnet Express 5 och blir den största höghastigehtsfärjan i sitt slag i världen. 

– Det är en färja som sätter en helt ny standard för hur den typen av färjor kan se ut. Den får nya maskiner från Wärtsilä som är de mest effektiva maskinerna som finns på marknaden, vilket ger oss en energieffektivisering med omkring 15-20 procent jämfört med den äldre båten, säger Carsten Jensen. 

Express 5 kommer att utrustas med fyra motorer som vardera är på 16 cylindrar och som är av dual fuel-typ. Därmed är fartyget förberett för att kunna köras på alternativa bränslen. Dessutom kommer fartyget att utrustas med stabiliseringssystem och två kraftfulla bogpropellrar.

Express 5 är ett förlängt systerfartyg till Express 4 som levererades till Molslinjken under 2019 och till Fjord FSTR som levererade till Fjord Line inför årets högsäsong.

  • Express 5. Bild: Bornholmslinjen
  • Express 5. Bild: Bornholmslinjen

Nya färjan försenad

Färjan kommer att levereras i slutet av 2022. Initialt var planen att rederiet skulle ha den i trafik till högsäsongen 2022, men pandemin har gjort att färjan drabbats av en försening med ett halvår.

– Tyvärr har det blivit så eftersom det varit svårt att ta in kompetens från andra länder i produktionen. Vi har inte kunnat resa till båten heller för att göra kvalitetskontroller så därför måste den bli försenad, säger Carsten Jensen. 

Efter leveransen kommer linjen att trafikeras av Express 5 samt den äldre färjan Max. 

– Express 5 kommer att bli huvudfärja, Max kommer att alternera mellan linjerna. Sedan har vi den konventionella färjan Povl Anker som är backup om det blir alldeles för stökigt väder, säger han.

Behöver kapacitetsökningen

Den nya färjan kommer att innebära en kapacitetsökning på 14 procent, vilket Carsten Jensen menar behövs eftersom hela regionen just nu är inne i en tillväxtfas.

– Vi har vuxit väldigt mycket på rutten mellan Ystad och Bornholm vilket gjort det möjligt för oss att sätta in en bättre båt med mer kapacitet vilket även är bättre för vår affär. Sedan växer Ystad som hamn också, vilket gör att det finns en dynamik i ekonomin omkring oss och i det passar den här båten passar väldigt bra in, säger han. 

Express 4 är ett par meter kortare än det kommande systerfartyget Express 5. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Är beroende av Sverige

Enligt uppgifter går 97 procent av all persontransport mellan det danska fastlandet och Bornholm via färjeförbindelsen mellan Ystad och Rönne. Men när Sverige stängde gränsen mot Danmark, två dagar före julafton 2020 hamnade de boende på ön i kläm eftersom färjetrafiken stoppades på grund av osäkerhet om Sverige skulle tillåta att danskar reste via Skåne till det danska fastlandet eller inte. Nu i efterhand hoppas Carsten Jensen att det har blivit en ögonöppnare för många svenska politiker.

–  Man måste ha respekt för infrastrukturen och titta på den typen av problematik på lite annorlunda sätt än vad gjordes under pandemin. Jag förstår att man måste göra något när det är pandemi, men det var större skillnad i smitta mellan Jylland och Köpenhamn än mellan Köpenhamn och Malmö. Det är en oerhört viktig fråga att man hittar bättre lösningar istället för att bara stänga ner, säger han. 

Tror på en bra sommar

Liksom många andra rederier drabbades även Bornholmslinjen av kraftiga tapp i antalet passagerare under pandemin. Men inför årets högsäsong tror Carsten Jensen på en stabilisering.

– Jag tror att vi får en bra sommar i år och jag tror att vi kommer att komma tillbaka till nivåer som liknar det vi hade före pandemin, säger han.

Men trots passagerartappet under pandemin och de gränsproblem som uppstod så är inte Carsten Jensen orolig för att investeringen i världens största höghastighetsfärja skulle vara ett felbeslut.

– Vi ser på den tillväxt som varit och är inte avskräckta. Man lär sig på sina misstag och man måste förstå att det är viktigt för både Bornholm och Danmark att vi har en infrastruktur som går genom Sverige, men då måste självklart också Sverige ta det ansvar som det innebär, säger han.