Sailor.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: RoRo

Fler DFDS-turer på Kapellskär

DFDS lägger om sin ropax-trafik i norra Östersjön för att anpassa sig till coronapandemin.

Antalet avgångar i DFDS ropax-trafik mellan Hangö och Paldiski reduceras med närmare hälften på grund av minskad efterfrågan på linjen. På detta sätt kan ropax-fartyget Sailor utnyttjas för att i stället utöka antalet turer på linjen Kapellskär–Paldiski.

Kvällsavgångar i vardera riktningen

Det är på grund av coronapandemin som som DFDS optimerar sina färjelinjer i norra Östersjön för att anpassa dem till kundernas behov. 

Nu kommer Sailor att tillsammans med Optima Seaways kunna erbjuda kvällsavgångar i båda riktningarna varje dag på linjen Kapellskär–Paldiski.

– Genom att låta färjan på Estland–Finland också utföra seglingar på Estland–Sverige kommer vi att kunna erbjuda våra kunder kvällsavgångar i båda riktningarna varje dag, Det är inte möjligt idag med bara en färja, säger Anders Refsgaard, vice vd och chef för DFDS affärsenhet Baltic, i ett pressmeddelande.

DFDS uppger att Sveriges strategi för att bekämpa pandemin medför att linjen Kapellskär–Paldiski har en stabil efterfrågan på godstransporter.

– Vi är övertygade om att våra kunder kommer att vara nöjda med dagliga kvällsavgångar eftersom det kommer att göra det möjligt för dem och deras förare att använda sina lastbilar mycket mer effektivt och betjäna sina kunder ännu bättre, säger Anders Refsgaard.

Avtal med Eckerö Line

DFDS har också tecknat avtal med Eckerö Line om bokning av frakttransporter för sina godskunder på Eckerö Lines rutt mellan Muuga i Tallinn och Nordsjöhamnen i Helsingfors.

– Det betyder att vi kan erbjuda totalt 30 avgångar per vecka mellan Estland och Finland. Detta kommer att kraftig förbättra vår service till våra kunder, säger Anders Refsgaard.