LISCO Patria till linjen Paldiski–Kapellskär

Estniska färjerederiet Baltic Scandinavian Lines (BSL) byter åter fartyg på linjen Paldiski–Kapellskär.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] Paldiski–Kapellskär.

Från och med den 10 maj 2011 seglar ropax-färjan LISCO Patria på linjen i stället för Kaunas. LISCO Patria har tidigare gått i trafik för DFDS LISCO på linjen Klaipeda–Karlshamn. Hon har kapacitet för 250 passagerare i 88 hytter och 1 710 filmeter för fordon på tre däck. 

LISCO Patria levererades 1992 till Stena Rederi AB som Stena Traveller. Skrovet byggdes av Bruces Shipyard i Landskrona och utrustades av Fosen i Norge. Fartyget såldes 2004 till Aukse Multipurpose Shipping Ltd i AB DFDS LISCO Gruppen och döptes om till LISCO Patria. Fartyget seglar under litauisk flagg med estnisk och litauisk besättning.

I ett par års tid har BSL anlöpt Paldiski Põhjasadam (Paldiski Northern Port), som nu har byggts ut med större uppställningsytor. Fartyget gör sex tur- och returresor i veckan. Peeter Ojasaar, vd för BSL, säger till Sjöfartstidningen att rederiet länge har försökt få LISCO Patria till linjen och att det nu lyckats med en lång timecharter. Han är övertygad om att LISCO Patria kommer att bli framgångsrik.

– För att testa marknaden har vi haft Kaunas i trafik på linjen under de två senaste månaderna. Laster finns det, så det finns säkert efterfrågan på marknaden för detta fartyg.

BSL har chartrat sitt eget ropax-fartyg Via Mare (byggt 1976) till Navirail, som går i linjetrafik mellan Nordsjöhamnen i Helsingfors och Muuga. Via Mare inledde trafiken mellan Paldiski och Kapellskär 2005.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]