Anne H. Steffensen, administrativ direktör på Danmarks Rederiförening

Fotograf: Maersk/Danmarks Rederiförening

Kategori: Ekonomi | Arbetsmarknad

Danska flaggan större än någonsin

Den danska flottan har vuxit med 13 procent sedan årskiftet och klättrar på rankingen över de största flaggstaterna.

13,8 miljoner bruttoton och 15,9 miljoner dödviktston – så stor är den samlade danskflaggade flottan och den har aldrig varit större. Det visar en rapport från Danmarks Rederiförening.

– Det är en mycket positiv utveckling som visar att Danmark är ett riktigt attraktivt land att driva sin rederiverksamhet i, säger Rederiföreningens administrativa direktör Anne H. Steffensen.

Klättrar i rankingen

Totalt handlar det om 647 fartyg som har den danska flaggan i aktern. I och med att flottan vuxit med 13 procent, i bruttoton räknat, sedan årskiftet har danskarna klättrat från en 16:e till en 14:e plats i rankingen över de största flaggstaterna.

Dock har det varit en minskning i opererat tonnage – alltså allt tonnage som opereras av danska rederier. Sedan maj har det sjunkit med 12 miljoner dwt till 70,8 dwt. Det samlade opererade tonnaget placerar Danmark på en 8:e plats av de största sjöfartsländerna i världen.

Fartyg värda 60 miljarder

I november hade danska rederier 99 fartyg på beställning från olika varv, i främst Kina och Sydkorea. Det totala värdet på dessa fartyg är motsvarande cirka 74 miljarder svenska kronor.

Den danska rederinäringen sysselsätter cirka 23.000 personer på de danska fartygen och på kontoren i land.

Kommentarer

  • Irene Fällström

    Att Danmark växer som sjöfartsnation visar vilken fantastisk potential som branschen har. Med rätt politiska förutsättningar kan Sverige anta utmaningen!

  • Ernst

    Här finns inga politiska förutsättningar, de saknar kompetensen.

    • Anonym

      Vad våra politiker dock inte saknar är inkompetens.

  • Emigrant

    Och detta sker medans svenska politiker leker sandlada.

  • Sedde

    Först måste det finnas affärsmän som ser en möjligheti att tjäna pengar på att frakta gods mellan A och B….! Danmark har mycket duktiga sådana! Därefter kommer ju tonnagefrågan in i bilden, det går inte att göra tvärtom!

    • Anonym

      Sten Andersson (S) sade på 70-talet att företagare är parasiter och skall kastas ut ur Sverige…

  • Ingvar Bergman

    Dansk (=Maersk) shippingkunskap har en särställning i världen. Maersk utbildar massor av ungdomar i sin shippingskole och de som klarar den grundläggande undervisningen får praktisera på något av de 100-tals kontor Maersk har världen över – kommer tillbaka för ytterligare utbildning – och hamnar i chefsposition på något av kontoren i världen. Många går vidare inom världssjöfarten och hamnar på tunga poster inom sjöfartsklustret.
    Dansk shipping har en unik historia. Man styrde (genom A P Möller) utvecklingen i Danmark och exempel på detta är det stora stödet till Lindövarvet, DIS Dansk internationellt skibsregister, DUC, Dansk Undergrunds Consortium där A P Möller tillsammans med Shell och Chevron äger olje-koncessionerna, Herr Möller (Maersk McKinney Möller) stod det danska kungahuset nära. o.s.v. Allt detta har i åratal stärkt Dansk Sjöfart och det är därför något ’orättvist’ att dra paralleller, som här nedan med svensk sjöfart. Både Herr Möller och fadern Arnold Petter Möller kan närmast jämföras med den svenska familjen Wallenbergs betydelse för svensk industris utveckling under och efter andra världskriget.
    Men att jämföra dansk och svensk eller för den delen europeisk sjöfart, går liksom inte, utom möjligen Grekland, då förutsättningarna varit så olika..

  • SS

    Jämförelsetal? Vad gäller för Sverige, Norge, Tyskland, Sorbritannien?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.