[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] en serie om tio fartyg.
Av de tio fartygen i serien ägs två av Concordia Maritime, Stena Important är nummer två av dessa. Stena Image har redan varit i trafik sedan i april. Systerbolaget i Stena-koncernen, Stena Bulk, har redan tagit leverans av två fartyg i samma serie. Alla tio fartygen kommer, när de är levererade 2017, att opereras i Stena Wecos globala logistiksystem där runt 60 fartyg ingår.
Ytterligare MAX
Fartygen är kemikalie- och produktankers, ofta kallade IMO II på grund av regelverket de faller under och hur farliga produkter de får transportera, och av en design som tagits fram av Stena Teknik och varvet GSI. Stena kallar konceptet för IMOIIMAX, i linje med sina tidigare MAX-koncept: IceMAX, DrillMAX, V-MAX, C-MAX och P-MAX.
– IMOIIMAX-fartygen är en positiv fortsättning på vår framtidssatsning och sätter en ny standard för både lasteffektivitet och bunkerförbrukning. Vi ser fartygen som ett viktigt led i en långsiktig expansion och utveckling av vår flotta, säger Kim Ullman, vd för Concordia Maritime.
Fartygen kan frakta såväl olje- och petroleumprodukter som vegetabiliska oljor och kemikalier.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Sven
Svensk flagg? Nej! Svenskar ombord? Nej! Roligt? Nej!!
Anonymous
Men att de sysselsätter en del svenskar iland är skit samma alltså? Är dock med på din tanke att det är tråkigt att det finns några svenskar ombord.
Men oavsett om det är svenskar ombord eller ej, så är det kul att ett svenskt rederi får fler båtar.
Ove Karlsson
Intressant för vem i lilla Sverige ???
Anonymous
Skoj när det kommer nya båtar till svenska rederier!
Tyvärr har aktien svårt att komma sig.
Artikeln är stängd för fler kommentarer