Fotograf: Concordia Maritime

Kategori: Fartygsaffärer | Tank

Ny IMOIIMAX till Concordia Maritime

Concordia Maritime har tagit leverans av sin första IMOIIMAX-tanker – Stena Image. I likhet med sina nio systerfartyg ska hon gå i trafik för Stena Weco.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sterfartyg ska hon gå i trafik för Stena Weco.

Samtidigt som Stena Image alltså blir Concordia Maritimes första IMOIIMAX-fartyg är hon också nummer två i den serie av totalt tio systerfartyg som beställdes 2012 av Stena Bulk. Det första fartyget i serien – Stena Impression – döptes i Singapore den 4 februari och Stena Image döps idag torsdag.

Olika ägarförhållanden

Ägandet för de tio fartygen i serien ser lite olika ut: Stena Impression och ytterligare fem fartyg ägs gemensamt av Stena Bulk och den indonesiska palmoljeproducenten Golden Agri, medan Stena Bulk äger ett fartyg på egen hand och ytterligare ett fartyg ihop med danska Dannebrog (som Stena Bulk äger joint venture-företaget Stena Weco tillsammans med).

Slutligen ägs två av fartygen av Concordia Maritime, av vilka Stena Image alltså blir det första att levereras. Nästa Concordia Maritime-ägda fartyg i serien – Stena Important – har beräknad leverans under fjärde kvartalet 2015. 

Byggs i Kina

Samtliga tio fartyg i serien byggs vid det kinesiska varvet Guangzhou Shipbuilding International (GSI) och samtliga är MR-tankers som byggs enligt det så kallade IMOIIMAX-konceptet – vilket innebär att de kan transportera kemikalier enligt IMO typ 2 och 3 samt vegetabiliska oljor och olje- och petroleumprodukter.

I likhet med övriga fartyg i serien är Stena Image på 50.000 dwt, 183 meter långt, 32 meter brett samt utrustad med 18 lika stora tankar för vardera 3.000 m3. Hon uppges ha en innovativ teknisk design som innebär att hon har en bränsleförbrukning i servicefart som är totalt 10-20 procent lägre jämfört med andra fartyg av motsvarande storlek. 

”Frontposition”

”Vi är mycket nöjda att nu ta leverans av Stena Image, som på många sätt representerar den nya generationens kemikalie- och produkttankers. Speciellt då med avseende på bränsleeffektivitet, lastkapacitet och säkerhet. Stena Image, som en del av IMOIIMAX-konceptet intar en frontposition vad gäller alla dessa tre aspekter och sätter ny standard i både våra kunders såväl som våra egna intressen”, säger Kim Ullman, vd för Concordia Maritime, i en kommentar.

IMOIIMAX-konceptet har tagits fram av Stena Teknik tillsammans med varvet GSI och ordern placerades alltså år 2012 av Stena Bulk. Resterande åtta fartyg i serien kommer att levereras fram till och med år 2017. Samtliga tio IMOIIMAX-fartyg kommer att gå i trafik för Stena Weco.

Fotnot: I Sjöfartstidningen nr 2/2015 publicerades en utförlig fartygspresentation av det första fartyget i IMOIIMAX-serien, Stena Impression.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Och aktien går ner.

    • Anonymous

      Gör den?

  • Johan H

    Varför ingen utdelning i Concordia när medel finns?

    • Håll i plånboken

      För dom pengarna skall Dan Sten Olsson ha!
      Technical management ger pengar till Northern Marine Management, Commercial management ger pengar till Stena Bulk, Konstruktion och nybyggnadsövervakning etc ger pengar till Stena Teknik, Bunkerinköp ger pengar till Stena Oil osv.
      Det kan inte bli nått över till dom små aktieägarna förstår du.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]