[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] offentliggjord summa.
Broström har sedan tidigare fartygen på kommersiellt management. Fartygen kommer att döpas om till Bro Gotland och Bro Gothenburg. Fartygen byggdes på turkiska Tuzla Gemi Endüstrisi 2005 respektive 2007. Man vill fokusera på större produkttankfartyg och det senaste halvåret har rederiet förvärvat 50 procent i tre MR-fartyg från Laurin Maritime och två nybyggen har beställts hos GSI-varvet i Kina.
Broströms pool för det mindre tanksegmentet 5 000 till 10 000 ton dödvikt förstärks också med Med Baltic, 8 269 dwt, från Med Marine och Wisby Wave, 7 478 dwt. Den senare ägs av Wisby Tankers, 50 procent, och Rederi AB Gotland, 50 procent. Samtidigt som Broströms Göteborgskontor stärker sin närvaro inom det mindre tanksegmentet, så förvärvar även Singapore-kontoret en kem- och produkttanker, Dongbu Promy, 8 063 ton dödvikt, från DB Marine som kommer att döpas om till Bro Vento.
Bolaget har även tagit in kem- och produkttankern Eships Prelude, 8 508 dwt, från Eships och man tar snart leverans av Bro Hawaii, 5 664 dwt som ägs av A. P. Møller-Mærsk-koncernen.
Inom segmentet 5 000 till 10 000 dwt har nu Broström totalt 18 fartyg som tradar i europeiska vatten och sex fartyg som seglar i Asien.
[/flowy_subscriber_only]