Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Folk/företag | Skeppsbyggnad | Tank

Bit Redo äntligen döpt

Tarbits asfalttanker Bit Redo har officiellt fått sitt namn. Gudmor Elisabeth Hermansson döpte fartyget på Götaverken i Göteborg söndagen den 22 september.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ndagen den 22 september.

– Det är roligt att kunna ha ett dop i Göteborg, det är inte så ofta nu förtiden, säger Torkel Hermansson, vd på Tarbit.

Bit Redo hade inget annat ärende till varvet utan gick in endast för dopets skull.

– Hon kommer ifrån Norrköping så det passade bra att ta in henne på ett snabbt besök till Göteborg, säger Torkel Hermansson.

Bra med värme

Bit Redo levererades redan i vintras från varvet 3 Maj i Kroatiska Rijeka. Det är en IMO klass II asfalt- och kemikalietanker med en dödvikt 8.881 ton. Fartyget lastar 7.581 kubikmeter i totalt åtta tankar i tre block.

– Vi hade väldiga förseningar från varvet men har fått ett mycket fint fartyg. Det har fungerat perfekt, de har en väldig yrkesstolthet och yrkesskicklighet på 3 Maj-varvet.

– Hon går i vår ordinarie trafik med asfalt, säger Torkel Hermansson och det innebär att fartyget i huvudsak håller till i Nordeuropa men det har också redan hunnit med en resa till Sydafrika.

Bitumen, asfalt, måste hållas varm för att inte stelna i fartyget och Bit Redo klarar av att hålla lasten vid max 250 grader celsius med hjälp av två oljeeldade panor och en avgaspanna som kan värma hetolja som cirkuleras i tankarna.

– Vi behöver nästan aldrig använda de oljeeldade panorna, annat än i hamn. Det räcker med avgaspannan för att hålla lasten varm. Det var bara under resan till Sydafrika som jag behövde köra pannorna ett tag, säger den tekniske chefen Johan Hulshof.

Marschfart på 13 knop

En åttacylindrig huvudmaskin från Wärtsilä ger 4.000 kW vid 750 varv per minut ger fartyget en marschfart på drygt 13 knop.

De två hjälpmotorerna, Wärtsilä 6L20, lämnar 1.110 kW vardera vid 900 rpm. En bogpropeller på på 360 kW förbättrar manöveregenskaperna.

Bit Redo ägs av Pegasus BV, ett dotterbolag till Tarbit Tankers BV i Holland. Fartyget är 108,5 meter långt över allt och är 18,6 meter brett. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]