Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Haveri | Miljö | Torrlast

Besvärlig bärgning snart över

Havererade Sternö har nu egen flytkraft och kommer att bogseras till Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]bogseras till Göteborg.

I går måndag kunde Sternö slutligen flyta nog för att dras genom slussen vid Lilla Edet där hon har legat sedan i slutet av februari, då hon slog upp ett hål i skrovet och började ta in vatten.

Inspektion

– De fick upp henne med såpass lite lutning så de kunde ta henne genom sluss och lägga henne vid kaj. Jag pratade med inspektörerna vid lunchtid i dag och då höll de på och inspekterade fartyget, för att bedöma om det finns några krav som man måste uppfylla för att bogsera ned henne till Göteborg. De räknade med att inspektionen skulle ta några timmar. Sedan får de inte bogsera i mörker, så det sker inget i dag utan troligtvis i morgon bitti, säger Eva-Marie Löfqvist, pressansvarig på Transportstyrelsen, till Sjöfartstidningen på tisdag eftermiddag.

Osannolikt

I skrivande stund ligger alltså Sternö vid kajen söder om slussen i Lilla Edet och inspektörer från Transportstyrelsen och Haverikommissionen är ombord. I natt sögs det sista av spannmålslasten ur. I fredags skulle trafiken i Göta älv börja flyta på som normalt efter flera stopp, men det visade sig att den behövde stängas igen för att bärgningen av Sternö skulle kunna fortsätta. Räddningsoperationen och det efterföljande arbetet har varit omfattande och dragit ut på tiden både med hänsyn till trafiken i älven och när osannolikt nog ännu ett fartyg, Skagern, gick på grund en bit norrut i älven.

Omprioritering

– Först var prioriteringen att få bort Sternö, men Transportstyrelsen omprövade det beslutet och gjorde prioriteringen att Skagern skulle bort först, i och med att det var ett planerat stopp i älven då. Sedan tog man Sternö i andra hand. Operationen med Skagern gick ju bra, så det var ett bra beslut, säger Göran Andersson, räddningsledare i Lilla Edet till Sjöfartstidningen.

Vajrar tvärs över älven

Han förklarar vidare:
– Man kunde inte jobba på två ställen samtidigt utan man ville ha ut Skagern ur älven innan man började med Sternö. Man fick spänna upp vajrar för att stabilisera när man gjorde själva lyftningen av Sternö i helgen. När man pumpade ur vattnet innan den fick egen flytkraft blev den instabil och då stagade man upp den med vajrar åt båda sidor. Då var det ju totalstopp i kanalen igen.

Trafiken har släppts på igen och ska inte störas av bogseringen av Sternö, om inget oförutsett händer.

Lärdomar

Göran Andersson tycker att bärgningarna har gått bra, trots det besvärliga läget med två haverister samtidigt i älven.

– Samverkan mellan olika myndigheter har varit väldigt bra. Det har varit räddningstjänst, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, försäkringsbolag, bärgningsbolag, Lilla Edets kommun och Länsstyrelsen har också varit med. Alla har samverkat i den här svåra situationen, vi är jättenöjda och har dragit många lärdomar inför framtiden.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]