Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Haveri | Miljö | Torrlast

Sternö rätas upp på lördag

Bränslet tömt från M/S Sternö, som ännu ligger kvar vid slussarna i Lilla Edet efter haveriet natten till fredagen förra veckan.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] fredagen förra veckan.

Daniel Lindblad, kommunikatör på Sjöfartsverket, säger till Sjöfartstidningen att försäkringsbolaget är på plats vid Göta älv och att bärgningsarbetet fortgår enligt plan.

– Det är rederiets försäkringsbolag som håller i själva bärgningsarbetet. Det kom igång på lördagsmorgonen med ett holländskt bärgningsbolag som kom på plats.

Bränslet bortpumpat

– I går (onsdag) pumpade man ut bränslet från Sternös bränsletankar, det var 16 kubikmeter bränsle som man tog ut, så den biten är eliminerad. Prognosen i går eftermiddag var fortfarande att man ska försöka räta upp henne i slutet av veckan, förmodligen till lördag. När hon har kommit på rätt köl är det Transportstyrelsen som tar beslut om och när de får flytta på fartyget.

Trafik igång på måndag

Under veckan är det ingen trafik i älven på grund av det planerade trafikstoppet med anledning av anläggningsarbete för den nya bron över Göta älv i Göteborg. Måndag morgon klockan åtta släpps trafiken på igen. Om bärgningen fortgår enligt plan är bortflyttning av fartyget enligt Sjöfartsverket ingen förutsättning för att trafiken ska kunna komma igång:

– Antingen är fartyget flyttat eller såpass säkrat så att man kan passera förbi, som vi gjorde nu i helgen. Det finns ingenting som talar för att vi inte kommer att öppna älven igen på morgonen på måndag, säger Daniel Lindblad.

Smörolja

Länsar placerades ut runt fartyget när räddningsarbetet kom igång efter haveriet, och på flygbilderna från Kustbevakningen (se bildspel) från det inledande räddningsarbetet syns oljeskimmer på vattnet i älven.

– Förmodligen var det smörjolja från maskinrummet. Bränsletanken var ju tät och sen tätade man luftningshålet ganska snabbt så det ska inte ha varit något läckage därifrån, säger Daniel Lindblad på Sjöfartsverket.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]