[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]på söndag eftermiddag.
På söndag förmiddag omkring 9.30 kunde bogseringen av Viking Sky inledas och fartyget förtöjde 16.30 i Molde hamn. Nu inleder polisen en förundersökning om maskinhaveriet.
– Det finns ingen misstanke om brott i detta fall. Men straffprocesslagen tillåter utredningar för att klargöra orsaken till en sådan här händelse, säger polisinspektör Yngve Skovly i Møre och Romsdal polisdistrikt till NTB.
Diesel-elektrisk
Rederiet har inte offentliggjort någon information om vad som kan ha förorsakat fartygets blackout. Fartyget är utrustat med diesel-elektriskt maskineri med huvudmaskiner från MAN. Två är av typen 9L32/44CR och två andra av typen 12V32/44CR. Fartyget har två elektriska propellermotorer på 7.250 kW vardera. Framdrift sker med ett Promas-system från Rolls-Royce, där propellrar med fasta blad har integrerats med rodren för att optimera den hydrodynamiska effektiviteten.
Får beröm
Bland dagens ultrastora kryssningsfartyg hör Viking Sky inte till de största. Bruttot är 47.800, längden 228,2 meter och passagerarkapaciteten är 930. Hon är byggd av Fincantieri i Ancona 2017 och ingår i en serie på sex systerfartyg för Viking Ocean Cruises.
Enligt norsk press får fartygets befälhavare och besättning beröm av passagerarna för hur de hanterade den kritiska situationen. Ålands sjöfart uppger att fartygets befälhavare är ålänning.
[/flowy_subscriber_only]