Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Fartygsaffärer | Specialfartyg

Svenska patrullbåtar säljs till Afrika

Det afrikanska säkerhetsbolaget Atlantic Multi Ships köper upp äldre patrullbåtar från svenska Kustbevakningen – i dagarna levereras det sjunde fartyget.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ras det sjunde fartyget.

– De är stormförtjusta och började med att köpa en liten aluminiumbåt för att transportera personal mellan oljeplattformar i Kamerun och för rena bevakningsuppdrag. Förtroendet har bara växt och nu återkommer de gång på gång för att köpa äldre Kustbevakningstonnage av oss. Det är ett expansivt bolag som har uppdrag både för myndigheter och oljebolag, säger Arne Timmerling, skeppsmäklare på Djurgårdsvarvet.

– De här båtarna har en lång livslängd där nere. Både för att de redan håller en hög standard och är välbehållna men också för att man verkligen reparerar dem in i det sista.

Några miljoner per styck

I dagarna levereras den sjunde patrullbåten i den så kallade 200-serien till Atlantic Multi Ships – ett Kamerunbaserat privat bolag med huvudkontor i Douala. Priserna för fartygen har legat mellan 2,8 och 3,8 miljoner. Djurgårdsvarvet har även sålt miljöskyddsfartyget KBV 046 till samma bolag, så totalt handlar det om åtta enheter.

Det aktuella fartyget har beteckningen KBV 288 och byggdes 1989 på Djupviks Varv. Fartyget har en längd på 21,85 meter och bredd på 5,6 meter. Huvudmaskineriet består av 2 x Cummins, KTA-38M med en effekt på 799 kW vid 1.950 rpm. 

Hon befinner sig just nu vid Tångudden i Göteborg och förhoppningen är att kunna segla till Afrika och Kamerun under helgen beroende på väderförutsättningarna. 

Damunderkläder

Det är en mycket lång segling för en patrullbåt och besättningen på fyra man kommer verkligen att ställas på prov.

– Det är en jobbig segling helt klart, och det brukar vara som värst utanför Marocko och Mauretanien med mycket sjö.

Arne Timmerling assisterar bolaget och besättningen så länge patrullbåten är kvar i Sverige och det blir mycket spring.

– Jag hjälper till med allt ifrån att ordna med små reparationer till att översätta skyltar och handla underkläder till ägarens fru. Och gubbarna ombord älskar Claes Ohlsson, så dit blir det några vändor.

Under åren har Djurgårdsvarvet sålt 15 fartyg för Kustbevakningen, utöver det har man medverkat vid många andrahandsförsäljningar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]