Under året har Göteborgs Hamn AB uppmärksammat det stora jubileet på en rad olika sätt. I juni firades hamnen genom en mindre ceremoni på kajen utanför Amerikaskjulet där dagens vd Elvir Dzanic och hamnkapten Åsa Kärnebro talade och avtäckte en monter med ett kungligt dekret daterat till 1619 där Gustaf II Adolf beordrade sina chefsarkitekter Joost van Werdt och Johan Arendz att börja planera staden och hamnen.
Ingen vanlig hamn
Året efter grundades hamnen genom att Stora Hamnkanalen i Brunnsparken grävdes ut. Det handlade dock inte om någon hamn i vanlig mening. Vattendjupet var så lågt att alla större skepp fick ankra utanför Klippan eller vid Gamla Varvet, nuvarande Stigbergskajen. Sedan fraktades varorna in med hjälp av pråmar.
Asienhandel och utvandring
Sedan starten har Göteborgs hamn spelat en central roll för både Göteborgs och hela Sveriges utveckling. Den har varit Sveriges starka länk i kontakten och handeln med resten av världen. Hamnen gjorde att Svenska Ostindiska Kompaniet bildades vilket gjorde Göteborg till Norra Europas handelscentrum med resorna till Asien under 1700-talet.
Under 1800-talet blev hamnen navet när hundratusentals svenskar utvandrade till USA. Och under 1900-talet genomfördes stora satsningar och kraftiga expansioner som lade grunden till det som har gjort Göteborgs hamn till dagens internationella storhamn.
Den som vill se ännu fler historiska bilder från Göteborgs hamn gör rätt i att besöka hamnens webbsida med över 400 bilder.
Detta är webbversionen av en artikel ur Sjöfartstidningen nr 11 med utgivningsdatum 18 december 2020.