Göteborgs hamn har tagit marknadsandelar i samtliga segment under 2022.

Fotograf: Göteborgs hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Sjöfartsstatistik

Göteborgs hamn summerar ett ljust 2022

Årsresultat. Godsvolymen i Göteborgs hamn ökade under 2022, men nu tror vd Elvir Dzanic på förändringar.
– Signalerna från våra importkunder är tydliga – den stora shoppingfesten är över, säger han.
Trots det ansträngda läget i det globala transportsystemet under 2022 har den hanterade godsvolymen i Göteborgs hamn ökat totalt sett. Hamnen har dessutom tagit marknadsandelar i samtliga segment.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ortkunder är tydliga – den stora shoppingfesten är över, säger han.”} /–>

Trots det ansträngda läget i det globala transportsystemet under 2022 har den hanterade godsvolymen i Göteborgs hamn ökat totalt sett. Hamnen har dessutom tagit marknadsandelar i samtliga segment.

– Vi har stärkt oss på marknaden gentemot våra konkurrenthamnar i EU. Vi ska vara garanten för näringslivets access till omvärlden. Vårt fokus framåt är att fortsätta vårt omställningsarbete med oförminskad kraft som också skapar nytta, möjligheter och konkurrensfördelar för våra kunder, säger Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn AB i ett pressmeddelande. 

Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn AB. Foto: Göteborgs Hamn AB.

Ökande containervolymer

Containerhanteringen i Göteborgs hamn har fortsatt att öka. Under helåret 2022 hanterades 885.000 TEU i Göteborgs hamn av i huvudsak terminaloperatören APM Terminals, vilket är en ökning med 7 procent mot året dessförinnan. Den totala svenska containermarknaden var oförändrad under 2022, vilket betyder en ökning av Göteborgs hamns marknadsandel från 50 procent till 53 procent, enligt pressmeddelandet.

Covidrelaterade störningar har lättats upp under året, men transportnäringen och dess kunder står alltjämt inför nya utmaningar under 2023 enligt hamnen.

– Efter att ha konsumerat oss igenom flera år av restriktioner av varierande grad lägger vi framöver de pengar vi har över – efter att ha betalat våra elräkningar och räntor – på upplevelser, resor, restaurangbesök och andra nöjen. Det snarare än på ny elektronik eller en utbyggd veranda. Signalerna från våra importkunder är tydliga – den stora shoppingfesten är över, säger Elvir Dzanic i pressmeddelandet.

Ökning av energiprodukter

Under 2022 påverkades fordonssegmentet negativt av bland annat komponentbrist och låg nybilsförsäljning både i Sverige och i utlandet, vilket återspeglas i Göteborgs hamns volymsiffror som landade i en minskning på 7 procent.

Den intraeuropeiska rorotrafiken minskade med 1 procent under helåret 2022, medan hanteringen av energiprodukter ökade med 16 procent. Både utlastningen av raffinerade produkter såväl som inlagring av oraffinerade produkter ökade enligt hamnen.

Fortsatt stabil export

På exportsidan spår Elvir Dzanic en fortsatt ökning av godsvolymerna genom Göteborgs hamn.

– Svensk tillverkningsindustri mår alltjämt bra – kunderna indikerar stabila orderböcker och en fortsatt god volymutveckling. Exporten kommer att stå fortsatt stark framöver och bolagen fortsätter att investera, säger han. 


FAKTA: Göteborgs hamns godsvolymer 2022

Helår 2022Helår 2021Jfr %Q4 2022Q4 2021Jfr %
Container, TEU885 000828 0007%230 000212 0008%
Järnväg, TEU515 000458 00012%130 000118 00011%
Ro/ro enheter561 000565 000-1%135 000145 000-7%
Nya bilar238 000254 000-7%72 00066 0009%
Passagerare1 414 000765 00085%258 000224 00015%
Kryssningsanlöp816623%126100%
Energi (m ton)22,319,116%5,84,433%
Torrbulk (k ton)37525647%917325%
[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]