Fotograf: AGA Gas AB

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö | Specialfartyg

Hallå där, Carl-Lennart Axelsson!

Hallå där, Carl-Lennart Axelson – affärsutvecklare LNG på AGA Gas, vars bunkerfartyg Seagas försett Viking Lines färja Viking Grace med hennes 500:de LNG-bunkring.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ng Grace med hennes 500:de LNG-bunkring.

Grattis till den 500:de bunkringen till Viking Grace i Stockholm. Har alla bunkringarna gått bra?

– De har gått utan vare sig avbrott eller incidenter. Bland annat beroende på att Seagas utrustats med en ny sorts slangkoppling som visat sig vara väldigt tillförlitlig. Dessutom är fartyget utvecklat helt enligt gällande normer.

Hur ofta behöver Viking Grace bunkra?

– Mellan fem och sex gånger i veckan. Under en resa gör hon av med cirka 50 ton LNG och vid varje bunkring får hon 60-70 ton. Men hon har ett lager som räcker till tre tur- och returresor mellan Stockholm och Åbo.

Flytande biogas, LBG, är ännu bättre för miljön än LNG. Kan Seagas även lastas med LBG?

– Absolut, det är ingen skillnad. Både LBG och LNG har hög halt av metan. Vi jobbar för att få fram biogas, men i Sverige finns än så länge större behov än tillgång. Idag köper vi biogas från utlandet och säljer i våra mackar för fordonsgas.

Kommer ni att bygga fler bunkerfartyg för LNG och, i framtiden, LBG?

– Vår ägare Linde Group och Bomin har samriskföretaget Bomin-Linde LNG, som arbetar med LNG-bunkring i stora delar av Seca-området.

Kan Seagas serva fler än Viking Grace med LNG?

– Seagas är designad för just Viking Grace, men hon kan klara en eller två färjor till. Blir det fler måste infrastrukturen utvecklas.

Hur ser egentligen infrastrukturen ut för AGA Gas LNG-försörjning?

– Idag transporteras gasen landvägen från vår terminal i Nynäshamn till Stockholm, där Seagas lastas. Men alla rederier jobbar med att konvertera till LNG-drift, så det kommer att bli fler fartyg som behöver bunkra. Därför vill vi framöver se en försörjning sjövägen till Stockholm. Eller att fartygen går ner till Nynäshamn och bunkrar.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]