Noll omkomna 2015 är den lägsta siffran sedan 2010.

Fotograf: Transportstyrelsen

Kategori: Arbetsmarknad

Noll omkomna inom svensk sjöfart

Ingen person omkom inom svensk sjöfart under 2015. Däremot omkom fyra utländska medborgare ombord på ett utländskt fartyg, enligt en rapport från Transportstyrelsen.

Under 2015 omkom inga ombordanställda inom svensk yrkessjöfart, enligt Transportstyrelsens rapport ”Trafiksäkerhet i Sverige”. Men fyra polska sjömän omkom i en brandolycka ombord på en bogserbåt i Sölvesborg i höstas.

Enligt rapporten, där siffrorna för 2015 fortfarande är preliminära, uppvisar 2015 det lägsta antalet omkomna inom yrkessjöfarten i Sverige sedan 2010.

34 skadade

Antalet skadade inom svensk sjöfart 2015 var 34 stycken. Hälften av dem är så kallade personskador eller arbetsmiljöolyckor. Exempel på sådana olyckor är om en person i besättningen halkar och skadar sig. Andra hälften av skadorna har uppkommit vid sjöolyckor i samband med fartygets drift, till exempel grundstötningar.

Under året har Transportstyrelsen också inrättat ett internt analysforum för att sammanställa och analysera information från olycks- och tillbudsrapporteringen från sjöfarten. Myndigheten försöker också öka rapporteringen i samband med tillbud och olyckor, något de menar är viktigt för att kunna arbeta proaktivt och förhindra framtida olyckor.

Fler rapporteringsskyldiga

Bland annat vill de se att fler personer får en skyldighet att anmäla olyckor ombord. Som det är idag är det enbart befälhavaren ombord som är skyldig att anmäla ett tillbud eller en olycka. I sitt slutbetänkande ”Nya bestämmelser om säkerhetsutredning av olyckor” (SOU 2014:82) föreslår Transportstyrelsen att även lotsar och hamninnehavare ska omfattas av ett rapporteringskrav.

Kommentarer

  • Glenn

    Underbara nyheter!

  • Hoolabandola

    Det är klart siffran minskar när arbetstillfällena minskar..:)

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.