Kustbevakningen arbetar med oljeupptagningstrål under räddningsinsatsen kring Marco Polo i slutet av oktober 2023.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri

TT-Line krävs på dryga miljonen i sanktionsavgift

Kustbevakningen kräver TT-Line på en vattenföroreningsavgift om 1,2 miljoner kronor till följd av oljeutsläppet efter Marco Polos grundstötning i höstas.
Myndigheten har skickat ett övervägande om en vattenföroreningsavgift till TT-Line angående den olja som släpptes ut från rederiets färja Marco Polo i Pukaviksbukten i oktober förra året. Detta uppger Kustbevakningen i ett pressmeddelande. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]n har skickat ett övervägande om en vattenföroreningsavgift till TT-Line angående den olja som släpptes ut från rederiets färja Marco Polo i Pukaviksbukten i oktober förra året. Detta uppger Kustbevakningen i ett pressmeddelande. 

Efter ett utsläpp har Kustbevakningen flera uppgifter och skyldigheter, varav en är att utreda och besluta om den administrativa sanktionsavgiften vattenföroreningsavgift enligt lagen om åtgärder mot förorening från fartyg. När Kustbevakningen har skickat sitt övervägande har rederiet möjlighet att yttra sig om det innan beslut fattas i ett senare skede. 

Vattenföroreningsavgiften beräknas utifrån utsläppets storlek och fartygets bruttodräktighet. Till grund för beräkningen i det här fallet ligger Marco Polos bruttodräktighet på 15.955 brutto samt den utsläppta mängden olja som omfattar 60.000 liter. Avgiften landar enligt Kustbevakningen på 1,2 miljoner kronor.

Kustbevakningen arbetar vidare med att sammanställa de kostnader som uppstått hos myndigheten i samband med miljöräddningsinsatsen, uppges i pressmeddelandet. Enligt sjölagen är det ägaren som ansvarar för kostnader för miljöräddning. Ersättningsnivåerna beräknas enligt avgiftsförordningen och fastställs i samråd med Ekonomistyrningsverket. Man följer även principer och praxis som tillämpas internationellt och inom EU.

Förutom att beräkna och besluta om vattenföroreningsavgift ska Kustbevakningen efter ett utsläpp utföra miljöräddningsinsatser och sedan begära ersättning för dessa. Myndigheten ska också utreda och bistå vid förundersökning och lagföring av utisläppsbrott, inklusive i vissa fall handläggning av förskottsbetalning av dagsböter. 

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]