”Svensk sjöfart – en framtidsbransch?” var temat för dagen på Sjöhistoriska museet.

Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Folk/företag | Container | Ekonomi

”Nu måste det hända saker”

”Svensk sjöfart är den ultimata affärsverksamheten, bara reglerna är rättvisa och långsiktiga.” Det säger Anders Boman, ordförande för Sveriges Redareförening. 

Redarföreningens Anders Boman var tydlig när han talade på Stockholms Sjöfartsdag 2014: 

– Svensk sjöfart är inte en underavdelning till den så kallade basindustrin, vi är själva en basindustri. 

Underutnyttjad transportgren

Han har just efterträtt Jessica Rosencrantz (M) i talarstolen under Stockholms Sjöfartsdag på Sjöhistoriska museet i Stockholm och påståendet är i viss mån riktat till henne.

Trots det har Jessica Rosencrantz profilerat sig som en vän av sjöfart – i sitt anförande lyfte hon fram att sjöfarten har mycket kapacitet att erbjuda basindustrin när det gäller transporter.
– Sjöfarten är den enda transportgrenen som är underutnyttjad. Vi ska använda sjöfarten, säger hon.
Ingen konflikt här alltså, utan bara en skillnad i val av ord.

Ingen nirvana

Anders Boman är positiv till bland annat den handlingsplan som den förra regeringen åstadkom i slutet av mandatperioden.
– Men det är inte precis nirvana, nu måste det hända saker och handlingsplanen leda till något. Vi hoppas att den nya regeringen med Anna Johansson och hennes kompisar kommer att fortsätta det arbetet, säger han.
Han tillägger att svensk rederinäring inte har några problem med tuffa regler så länge de är lika för alla.
– Vi vill inte ha några specialregler eller bidrag, vi vill bara ha lika regler för alla.

Industrin får betala

Svaveldirektivet anser han är just en sådan särregel som sjöfarten inte vill ha.
– Det slår snett. Men egentligen är svavelreglerna inte en fråga för oss utan för basindustrin, för det är den som kommer att få betala för det dyrare bränslet, konstaterar Anders Boman.
Han avslutar med att efterlysa rättvisa konkurrensregler och långsiktiga beslut från politikerna.
– Vi bygger fartyg som lever i 30 år, då måste de regler vi har att utgå från också gälla under lång tid. Sjöfart är ju den ultimata, globala businessen.

Kommentarer

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening

    Det är nu mycket viktigt att en handlingsplan 2.0 tas fram av den nya regeringen för att nå målet att stärka svensk sjöfarts konkurrenksraft.

  • Ziggie

    Vi diskuterar alltid vad som ær bæst før rederierna istællet før vad som ær bæst før sjøfolket. Låt svenska sjømæn som arbetar på norska utflaggade båtar skatta till Norge æven om båtarna seglar på Europa. Då får vi samma villkor som norrmænnen. Vi ær många svenskar inom norsk offshore och antalet båtar inom offshore som flaggar ut økar.

  • Andreas Åsenholm

    Hur skulle det vara med att verkställa befintliga visioner , policyn, handlingsplaner etc.?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.