Anders Boman.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Politik

Samarbete möjliggör utveckling

Inför utdelningen av belöningar till sjöfolk på Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningshögtid 2016 passade inledningstalaren Anders Boman, vd för Wallenius Line och tidigare ordförande i föreningen Svensk Sjöfart, på att berömma samarbetet mellan arbetsmarknadens parter.

Anders Boman betonade att de ombordanställda är huvudpersonerna på belöningshögtiden, som denna gång hölls på Fotografiska museet i Stockholm den 18 maj. Till de belönade riktade han ett stort tack för deras engagemang och det intresse de visar för industrin.
– Tusen tack för att ni är så himla duktiga som gör det här och kommer fram med så fantastiska förslag. Det största tacket går naturligtvis till er.

”Gör fantastiska saker”

Belöningshögtiden är ett fint exempel på hur intressenter i sjöfartsnäringen i Sverige kommer tillsammans och gör fantastiska saker tillsammans, menade Anders Boman.
– Det här att näringen kommer tillsammans anser vi att är en av nyckelfaktorerna för en vidare positiv resa för svensk sjöfart. Det är ingen hemlighet att om vi går tillbaka några år så kanske vi ägnade alldeles för mycket tid åt att hitta anledningar till att bråka med varandra. Det är sällan produktivt.
Idag anser han att arbetsmarknadens parter på ett helt annat sätt fokuserar på vad som kan göras för att utveckla svensk sjöfart vidare.
– Det innebär inte att vi är såta vänner i alla aspekter. I avtalsförhandlingar ska vi vakta våra intressen, men vi har idag en fantastisk förmåga i näringen att skilja våra hattar och både kunna jobba proaktivt och konstruktivt vidare samtidigt som vi också kan slåss om vad som ska stå i våra kollektivavtal, och så ska det vara.

”Trött på att prata infrastruktur”

När Anders Boman tog upp framtiden i sitt tal, började han med att konstatera att han är innerligt trött på att prata infrastruktur.
– Det är så som den här näringen i många lägen har blivit klassificerad, att vi tillsammans med järnvägen och lastbilarna måste hjälpa till att flytta svensk industris gods ut ur Sverige och varor in till Sverige.

Han underströk att man från näringens sida självklart tycker att det är roligt att göra affärer i Sverige.

– Men det är inte därför vi finns till. Vi är, på samma sätt som stålindustrin, verkstadsindustrin och skogsindustrin, en av Sveriges viktiga industrier. Vi är inte här för någon annan industri, vi är här för oss själva.

Global tillväxt och frihandel

– Vi är de största förespråkarna för frihandel, vi lever på att gods och personer flyttas runt omkring i Norden, Europa och på världshaven. På makronivå finns det en otrolig möjlighet för sjöfarten att växa vidare, sa Anders Boman och fortsatte:

– Vi står för hållbarhet och kvalitet och är den typ av sjöfart som kunderna vill se.
Han påpekade också att det finns utmaningar, bland annat i hur myndigheterna ser på sjöfarten.
– Jag vill absolut inte påstå att myndigheterna i Sverige är dåliga på något sätt, men direktiven till dem hur man ska stödja eller inte stödja svensk sjöfart är diametralt annorlunda än vad motsvarande myndigheter får i länder som Finland, Danmark, Tyskland eller Holland, där det tydligt från statsmaktens sida ges direktiv om att stödja landets nationella sjöfart.

”Ser riktigt bra ut”

– Även när det gäller makrofrågor som skattesystem och myndigheternas översyn av vår verksamhet så vill jag påpeka hur bra det fungerar mellan arbetsmarknadens parter. Det är återigen ett område där vi ser världen väldigt likadant och pushar hårt på svenska myndigheter och beslutsfattare att fatta rätt beslut för att lägga saker och ting till rätta i riktlinje med andra sjöfartsnationer för att kunna fortsätta utveckla och driva svensk sjöfart. Jag vill påstå att vi är på god väg, men vi är inte färdiga här i Sverige. Kommer saker och ting på plats ser det här riktigt bra ut, säger Anders Boman.