Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Regelverk | Torrlast

Styckegodsare bannlyst från EU

Det grekiska styckegodsfartyget Mermaid har bannlysts från att anlöpa EU-hamn under kommande tre månader efter en ny kvarhållning.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ter en ny kvarhållning.

Grekiskkontrollerade Mermaid, 2.300 dwt, anlöpte danska Åbenrå i söndags med en last silikat men danska Sjöfartsstyrelsen som genomfört en hamnstatskontroll kvarhåller fartyget för brott mot internationella sjöfartskonventionen, MLC (Maritime Labour Convention) som trädde i kraft i augusti 2013. Konventionen handlar om sjömännens rättigheter till anständiga arbets- och levnadsvillkor.

Eftersom detta är andra gången inom loppet av 36 månader som fartyget kvarhållits i EU-hamn förbjuds hon nu från att anlöpa en hamn inom unionen de närmaste tre månaderna. I juli 2012 kvarhölls fartyget i sju dygn i Emden, Tyskland, på grund av stora säkerhetsbrister.

Stort fokus på MLC

I samband med hamnstatskontrollen i Åbenrå visade det sig att besättningen saknade anställningskontrakt och det saknades dessutom dokumentation/procedurer för hur MLC-konventionen ska efterlevas. Det är oklart hur stor besättning fartyget har.

– Sjöfartsstyrelsen har stort fokus på MLC under våra hamnstatskontroller och skälet till varför vi genomförde en inspektion av Mermaid var för att fartyget under de senaste hamnstatskontrollerna i andra hamnar fått flera anmärkningar. Det stärker systemet, att fartyget kontrolleras ofta, säger överinspektör Martin John vid Sjöfartsstyrelsen, till den danska fackliga sammanslutningen CO-Seas hemsida.

För två veckor sedan genomförde holländska myndigheter en hamnstatskontroll av Mermaid i Rotterdam, fartyget fick 14 anmärkningar men ingen av dem gav skäl för kvarhållning. Enligt databasen Sea-web ägs fartyget av grekiska Arne Shipholding SA. Bemanning och kommersiell drift svarar Success M&S Maritime i Grekland för. Fartyget är flaggat i Moldavien.

Stort fokus på MLC

Detta är andra gången som ett fartyg kvarhålls i Danmark på grund av brott mot MLC. I september ifjol kvarhölls det Liberiaflaggade supplyfartyget Atlantic Carrier i Esbjerg. 

– Sjömännens anställningskontrakt är helt grundläggande. Kontraktet är det stycke papper som säger vilket år man anställdes. Saker som lön, rättigheter vid sjukdom med mera ska framgå i kontraktet. Saknas detta kan man ju inte kontrollera villkoren, sa Ole Philipsen, chef för CO-Sea, i en kommentar då. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]