[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]las fram under sommaren.
De dubbeländade fartygen skall drivas med LNG och får kapacitet för 1.300 passagerare samt 72 lastbilar eller 382 personbilar. Leveranserna skall ske under våren 2015 då färjorna sätts i trafik mellan Rostock och Gedser, men kan också användas på linjen Rödby–Puttgarden.
För STX i Finland innebär en slutlig beställning cirka 1.000 manårsarbete för de anställda samt för underleverantörerna.
Beställningen ersätter de två färjor som Scandlines beställde vid konkursade P+S Werften i Tyskland och som när de nästan var färdigställda visade sig inte uppfylla specifikationerna, bland annat när det gällde djupgåendet.
[/flowy_subscriber_only]