Saint-Malo, E-Flexer nummer elva har blivit sjösatt i Kina.

Fotograf: China Merchants Jinling Shipyard

Kategori: Färjetrafik

Elfte E-Flexern sjösatt

Det elfte fartyget i Stena RoRos E-Flexerserie har blivit sjösatt på China Merchants Jinling Shipyard i Kina. Dessutom har fartyg nummer tolv blivit kölsträckt.
Det handlar om de senast beställda fartygen i Stena RoRos E-Flexerserie som ska gå i långtidscharter för franska Brittany Ferries och som just nu är under konstruktion på varvet China Merchants Jinling Shipyard i Weihai i Kina.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]aph –>

Det handlar om de senast beställda fartygen i Stena RoRos E-Flexerserie som ska gå i långtidscharter för franska Brittany Ferries och som just nu är under konstruktion på varvet China Merchants Jinling Shipyard i Weihai i Kina.

Den 7 oktober genomfördes en ceremoni i samband med sjösättningen av skrovet med nummer W0278 där representanter från både Stena och DNV deltog. I slutet av september genomfördes dessutom en ceremoni på varvet då det tolfte och senast beställda fartyget i serien kölsträcktes, fartyget med varvsnummer W0275.

De båda fartygen får namnen Saint-Malo respektive Guillaume de Normandie och är det fjärde respektive det femte fartyget som beställts i serien och som långtidschartras av Brittany Ferries.

Likt Salamanca och Santoña, utrustas de för LNG-drift. Det som gör fartygen annorlunda är att de dessutom utrustas med ett batterihybridpaket på 10 MWh för framdrivning och manövrering i hamn. Med den installerade batterikapaciteten kan fartygen operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier. De får även en anslutning med en effekt på 8 MW för laddning av batterierna.

Det kinesiska varvet räknar med att leverera Saint-Malo i juli 2024, följt av Guillaume de Normandie i januari 2025.

Dessutom pågår just nu konstruktionen av ytterligare en E-Flexer för leverans under 2024. Det är fartyg nummer tio i serien och som långtidschartras av det kanadensiska statliga bolaget Marine Atlantic som bedriver trafik mellan Newfoundland, Labrador och Nova Scotia. Fartyget kommer att få namnet Ala’suinu, vilket betyder Traveller på Mi’kmaq, ett minoritetsspråk som talas i den kanadensiska Atlantregionen.

FAKTA: Stena RoRos E-Flexer-serie:

  1. Stena Estrid, Stena Line (Holyhead–Dublin), levererad 2019.
  2. Stena Edda, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
  3. Galicia, Brittany Ferries (långtidscharter, trafik Portsmouth–Santander), levererad 2020.
  4. Stena Embla, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
  5. Côte d’Opale, DFDS, (långtidscharter, trafik Dover–Calais), levererad 2021.
  6. Salamanca, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter, trafik England–Spannien), levererad 2021.
  7. Stena Estelle, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
  8. Stena Ebba, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
  9. Santoña, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), levererad 2022.
  10. Ala’suinu, Marine Atlantic (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2024.
  11. Saint-Malo, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2024.
  12. Guillaume de Normandie, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2025.
[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]