Ala’suinu har blivit levererad till Marine Atlantic och ska nu göra resan från CMI Jinling-varvet i Weihai, Kina till Kanada.

Fotograf: Stena RoRo

Kategori: Färjetrafik | Skeppsbyggnad

Tionde E-Flexern levererad

Under onsdagen levererades det tionde fartyget i Stena RoRos E-Flexerserie. Det genom fartyget som fått namnet Ala'suinu och som ska gå i charter för kanadensiska rederiet Marine Atlantic.
Fartyget kommer att trafikera en färjelinje i östra Kanada mellan Newfoundland och Nova Scotia för det statliga rederiet Marine Atlantic.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] som fått namnet Ala’suinu och som ska gå i charter för kanadensiska rederiet Marine Atlantic.”} /–>

Fartyget kommer att trafikera en färjelinje i östra Kanada mellan Newfoundland och Nova Scotia för det statliga rederiet Marine Atlantic.

– Vi är mycket glada över att kunna välkomna Ala’suinu till vår flotta. Ett tydligt fokus på minskad miljöpåverkan, teknik i absolut framkant och utvecklad gästkomfort gör att jag är övertygad om att våra kunder kommer att bli imponerade av vårt nya fartyg. Jag vill tacka Kanadas regering vars investering gjort det möjligt att addera Ala’suinu till vår flotta, säger Gary O’Brien, styrelseordförande i Marine Atlantic enligt ett pressmeddelande.

Har köpoption

Fartyget är 202,9 meter långt och har en lastkapacitet på 2.571 längdmeter, inkluderande 476 längdmeter för personbilar. Passagerarkapaciteten ligger på 1.100 personer.

– Jag vill tacka vår partner Stena RoRo för deras hängivna och engagerade arbete för att säkerställa leveransen av Ala’suinu. Vår charterperiod har nu inletts och efter den kommer vi att ha möjlighet att köpa fartyget. Vi gläds åt de förbättringar som Ala’suinu kommer att innebära för våra kunder och jag ser fram emot hennes ankomst i april, säger Murray Hupman, vd och koncernchef för Marine Atlantic i pressmeddelandet.

Ceremoni vid leveransen av Ala’suinu.

Uppnår miljökrav med marginal

Ala’suinu betyder Traveller på Mi’kmaq, ett minoritetsspråk som talas i den kanadensiska Atlantregionen. Fartygens maskiner är av multibränsletyp och kan drivas på LNG, konventionellt fartygsbränsle (MGO) eller biodiesel. Stena RoRo uppger att fartygen utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design uppfylla både existerande och kommande internationella krav med marginal. Installation av utrustning för batteriteknik gör att fartygen i framtiden även kan utnyttja batterier som framdriftmedel.

– De här fartygen är en vidareutveckling av våra tidigare ropaxkoncept där fokus på hållbarhet och framtidssäkring har högsta prioritet. I detta fartyg har ytterligare en dimension av hållbarhet adderats då fartyget designats för att ge ifrån sig ett minimum av buller i det omgivande havet till gagn för den känsliga undervattensfaunan vid Kanadas kuster. Flerbränslemotorer och batterihybridteknik bidrar ytterligare till att Marine Atlantics miljöpåverkan minimeras, säger Per Westling, vd på Stena RoRo.

Har tre till i order

Stena RoRo har i dagsläget 13 bekräftade ordrar på E-Flexerfartyg, samt två s k ”New Max” rorofartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Totalt kommer nu fem fartyg att vara under byggnation samtidigt på varvet.


FAKTA: Stena RoRos E-Flexer-serie:

  1. Stena Estrid, Stena Line (Holyhead–Dublin), levererad 2019.
  2. Stena Edda, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
  3. Galicia, Brittany Ferries (långtidscharter, trafik Portsmouth–Santander), levererad 2020.
  4. Stena Embla, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
  5. Côte d’Opale, DFDS, (långtidscharter, trafik Dover–Calais), levererad 2021.
  6. Salamanca, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter, trafik England–Spannien), levererad 2021.
  7. Stena Estelle, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
  8. Stena Ebba, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
  9. Santoña, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), levererad 2022.
  10. Ala’suinu, Marine Atlantic (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2024.
  11. Saint-Malo, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2024.
  12. Guillaume de Normandie, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2025.
  13. Corsica Linea, (LNG-drift med batteri-hybrid, långtidscharter), leverans 2026
[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]