Fotograf: Anthony Veder

Kategori: Fartygsaffärer | Hamn/Logistik | Specialfartyg

Skangass tar in nytt LNG-fartyg

Norska Skangass har skrivit ett nytt timecharterkontrakt med det nederländska rederiet Anthony Veder, den här gången för LNG-fartyget Coral Anthelia. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rtyget Coral Anthelia. 

Fartyget ska transportera flytande naturgas från Skangass stora produktionsanläggning i Risavika. 

– Faktumet att vi måste öka vår kapacitet för LNG-transporter innebär att efterfrågan för LNG i Västeuropa är på frammarsch, säger Tor Morten Osmundsen, vd för Skangass.

Coral Anthelia, längd 115 meter och bredd 16,8 meter, har en lastkapacitet på 6.500 kubikmeter och ska frakta gas från produktionanläggningen till Skangass egna terminal i Fredrikstad och möjligtvis genomföra bunkringsoperationer till sjöss. Hon börjar operera för Skangass i andra hälften av 2014 på ett medellångt kontrakt, med möjlighet till förlängning. Coral Anthelia byggdes 2012 och är isförstärkt för trafik på Östersjön under vintermånaderna.

Det andra fartyget, Coral Energy, har en dubbel lastkapacitet på 15.600 kubikmeter, och kommer att transportera LNG till Skangass nya terminal i Lysekil som ska slå upp portarna innan sommaren 2014. Även hon levererades 2012.

– Vi är extremt nöjda med det utökade samarbetet med Skangass och att ytterligare ett fartyg går på timecharter för dem. Det visar att marknaden för lite mindre LNG-fartyg utvecklas snabbt. För oss innebär det att vi nu kommer att ha tre LNG-fartyg som opererar i Nordeuropa, säger Jan Valkier, vd för Anthony Veder.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]