Fotograf: Skangass

Kategori: Miljö | Tank

LNG-avtal mellan Skangass och NEOT

Skangass har tecknat sitt första ship-to-ship bunkringskontrakt för LNG med det finska oljebolaget NEOT.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nska oljebolaget NEOT.

North European Oil Trade (NEOT) har tecknat avtal med Skangass om bunkring av de två LNG-drivna nybyggen som kommer att hyras in från Terntank 2016. Bunkringen sker från fartyg till fartyg och ska enligt kontraktet äga rum i regionen Lysekil–Göteborg–Skagen.

– Detta är vårt första kontrakt för bunkring från fartyg till fartyg och vi är glada att NEOT har valt oss för att förse deras fartyg med LNG, säger Tor Morten Osmundsen, vd för Skangass.

Stor portential

Tor Morten Osmundsen säger att Skangass kommer att fortsätta att utveckla infrastrukturen för att kunna förse marknaden med LNG på ett attraktivt sätt.

– LNG har en fantastisk potential som bränsle för fartyg. En distributionslösning fartyg till fartyg är en logisk utveckling av LNG-bunkring i framtiden eftersom det verkar bli allt fler fartyg som använder LNG som bränsle.

Två fartyg

Roger Göthberg, försäljnings- och marknadschef vid Skangass, säger till Sjöfartstidningen att Skangass har två LNG-fartyg tidsbefraktade: Coral Energy och Coral Anthelia.

– Coral Anthelia är lite mindre och är på 6.500 kubikmeter. Vi har haft henne på varv och gjort en del ombyggnader så att hon ska kunna utföra bunkringar också. I princip så kan vi från i början på 2015 vara redo att göra ship to ship-bunkringar på LNG-sidan.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]