Ett av alla papper som fartygsagenten ska inrapportera.

Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Politik | Regelverk

Single Window försenat

Single Window, verktyget som ska minska pappersarbetet i samband med fartygsanlöp, blir inte verklighet den 1 juni som tidigare sagts och som EU kräver.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]agts och som EU kräver.

Projektet Single Window är en elektronisk fartygsrapportering som bygger på EU-direktivet 2010/65/EU. Direktivet kräver att allt som rör exempelvis ISPS-formulär, fartygets last, Crew Effects, Ship Store List, farligt gods och avfall samt passagerar- och besättningslistor ska samlas i ett EU-gemensamt ”fönster” på internet. I Sverige ska Sjöfartsverket, Tullverket, Kustbevakningen och Transportstyrelsen få tillgång till all nödvändig information via den EU-gemensamma internetportalen kallad Single Window. Slutdatum för projektet är 1 juni, men tills dess hinner inte de svenska myndigheterna att bli klara.

Inte anpassade

Sjöfartsverkets Jörgen Sjöholm som leder den svenska delen av projektet säger myndigheterna inte hunnit anpassa sina system och rutiner till den nya portalen. 

– Projektet inne i sin slutfas och systemet fram till myndigheterna är klart, men den kompletta lösningen det vill säga den som inkluderar myndigheternas system, är försenad. De måste kunna ta emot informationen i Single Window, men där är de inte ännu.

Han vill inte tala om vilken eller vilka av myndigheterna som sinkar tidtabellen.  

Gemensamt gränssnitt

Sjöfartsverket samarbetar med 14 andra EU-länder inom vad som kallas ANNA (Advanced National Networks for Administrations). Meningen är ju att alla EU-länder ska ha ett gemensamt gränssnitt och anpassa sina system till varandra. ANNA stöds och finansieras av EU som ställt krav på att projektet ska vara klart till 1 juni 2015. Sjöfartstidningen berättade närmare om Single Window och ANNA i nr 10 2014.

Istället för ett färdigt elektroniskt system för fartygsrapportering, släpps en demoversion den 1 juni. Den ska testas av en pilotgrupp av fartygsagenter, samtidigt som det nuvarande papperstunga systemet för fartygsrapportering fortsätter som vanligt.

Säkerheten

För säkerhetens skull i den digitala världen  har Single Window-portalen en så kallad 2-faktorsautenticering.

– Varje aktör har en tunnel in i systemet och måste identifiera sig och ha ett certifikat för att komma genom den, framhåller Jörgen Sjöholm.  

Enligt Sjöfartsverket ska ett nytt datum för när den färdiga portalen och myndigheternas möjlighet att ta emot informationen elektroniskt presenteras inom kort.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Martin Persson

    Har nu erhållit information av vår agent om det nya dokumentet ”Single Window”. Detta är helt klart ett mycket stort merarbete för befälhavaren mot tidigare. Jag kan inte förstå att detta skall underlätta eller vara mindre arbete. Möjligen blir arbetet mindre för diverse landorganisationer. Under alla mina år som befälhavare så har jag aldrig sett ett så tidskrävande dokument att arbeta med, detta kommer ytterligare att försvåra följandet av vilotids reglerna. Ett stort misslyckande anser jag det vara.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]