Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Hamn/Logistik | Regelverk

Single Window växer

Nu görs ett nytt försök att inkludera fler aktörer i det svenska Maritime Single Window. I veckan ska Kustbevakningen anslutas fullt ut, och den 1 juni är det Tullverkets tur.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] och den 1 juni är det Tullverkets tur.

När den elektroniska rapporteringsportalen Maritime Single Window lanserades i oktober förra året var endast Sjöfartsverkets system för fartygsanmälan och Göteborgs Hamns anmälningssystem påkopplade. I december var det sedan tänkt att såväl Tullverket som Kustbevakningen skulle integreras i systemet.

Anslutningen av Tullverket sköts dock upp helt och hållet i början av året, medan Kustbevakningen anslöt sig delvis i mars.

Nya datum

Nu rapporterar Sjöfartverket att man satt nya datum för anslutningen av nämnda aktörer. För Kustbevakningen handlar det om att man den 11 maj, det vill säga på onsdag, ansluter sig fullt ut till Maritime Single Window. Det betyder att all rapportering vid in- och utklarering av fartyg ska ske elektroniskt, och att samtliga uppgifter till Kustbevakningen ska lämnas via MSW-portalen.

För Tullverkets del är det den 1 juni som gäller. Från och med det datumet ansluter sig myndigheten till Maritime Single Window och även här gäller att all rapportering vid in- och utklarering av fartyg då ska ske elektroniskt. Inte för någon av anslutningarna kommer någon övergångsperiod att tillämpas.

Bygger på EU-direktiv

Maritime Single Window bygger på ett EU-direktiv som kräver att allt som rör exempelvis ISPS-formulär, fartygets last, farligt gods och avfall samt passagerar- och besättningslistor ska samlas i ett nationellt ”fönster” på internet. I Sverige är det Sjöfartsverket, Tullverket, Kustbevakningen och Transportstyrelsen som samarbetar kring projektet.

Sjöfartsverket har tillsammans med 14 andra EU-länder även deltagit i EU-projektet ANNA (Advanced National Networks for Administrations), som syftat till att alla EU-länder ska ha ett gemensamt gränssnitt och anpassa sina system till varandra.

Dela med dig!

Har du erfarenheter av hur EU:s Maritime Single Window fungerar i praktiken runt om i Europa? Dela med dig och skriv en kommentar här nedanför.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Don Cabron

    Det verkar som varje land har sitt eget ”single window” formulär, i Tyskland använder vi tre olika, så för oss ombord har det blivit krångligare/sämre. Men något annat var ju knappast att vänta sig.
    Förbättringar brukar ju sällan eller aldrig röra oss ombord.

    • MSW

      Don Carlos instämmer med dig. Plus att det kommer nya verisoner hela tiden ifrån varje land som har MSW, då får man börja om ifrån början. Ett formulär för hela är ju nästan ett måste när man försöker införa ett sådant här system.

  • Anonymous

    Verkar som varje land inför sina egna ”Single Window” formulär. I Tyskland använder vi redan tre olika. Men något annat var väl inte att vänta,. Som vanligt när något skall göras ”enklare”, så gäller det inte oss ombord.

  • eduardowitch

    Fungerar inte alls bra p.g.a. att alla länder har olika design på sidan.
    Detta oplanerad,nypåfunna skrivarbete går ut över den fysiska driften av fartygen och hotar därmed säker drift. (för att inte tala om ”Fatigue”)
    Det måste snarast bli identiska sidor, oberoende av (EU-) land, att fylla i, så att man ombord inte bara är tvungen till timmar av skrivarbete.

  • G Wigur

    Håller med alla tidigare kommentarer. Så länge det är olika system för innrapportering från fartygen i alla EU hamnar så skapar det ett enormt merarbete ombord. Formulären bör också vara möjliga att fylla i offline eftersom internet anslutningarna ombord ofta är väldigt långsamma. Jag tycker att man borde titta lite på USAs ENOAD (infopathversionen) som har blivit ganska bra med tiden men som tydligen tyvärr ska upphöra till förmån för en online version. Det bästa hade nog varit en internationell standard men det kan man ju bara drömma om.

  • Rolf B Bertilson

    Förutsatt att teknikaliteter såsom att samma bildlayout självklart skall gälla oavsett från eller i vilket land man gör anmälan, så måste detta vara den enda riktiga vägen framåt. Det blir mest bra för dem ombord. ”One input to be used by many!”

  • Anders Strömstedt

    Man borde ifrågasätta varför fartyg skall behöva anmäla till varje EU-land när man seglar mellan EU-länder? Vid ankomst till första EU-land så deklarerar fartyget. Så länge som fartyget endast seglar mellan EU-länder så behövs ingen förnyad deklaration. Med dagens övervakningssystem så är det otroligt lätt att hitta det enstaka fartyg som fuskar. De övriga 99,9% kan därmed slippa denna onödiga byråkrati.

    Sverige och EU behöver politiker och beslutsfattare som förstår infrastruktur och i synnerhet sjöfart.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]