Inför nästan halva Donsös befolkning invigde Northern Offshore Services sin nya ambulansbåt, Rescuer, under onsdagen.
Nära 700 personer hade samlats i hamnen på Donsö för att få en glimt av NOS senaste fartyg – ambulansbåten Rescuer som enligt rederiet ska öka tryggheten och förbättra servicen i Göteborgs skärgård.
NOS slog på stort under invigningen och visade på gott självförtroende med flera nya filmer om företaget samtidigt som de inledde invigningen med en performanceartist.
– Vi är väldigt stolta och glada över den lösning som vi lyckats ta fram, sa David Kristensson, vd för Northern Offshore Services, när han invigningstalade i ett tält fullt med donsöbor och branschfolk.
Satsar på specialsjöfart
– Vi kommer själva från skärgården och såg att vi har en möjlighet att hjälpa till och göra något bra. Men så är vi också affärsmän och vill utvecklas och innovera oss, sa han efteråt till Sjöfartstidningen.
– Vi har alltid satsat på specialsjöfart och detta är ytterligare ett steg i den riktningen.
Ambulansbåten är den första av sitt slag i Sverige och den största vinsten, enligt NOS, är att ambulansen kan köra ombord på fartyget. Därmed slipper patienten lastas om mellan olika fordon på väg mot sjukhuset.
”Stora utmaningar”
Fartyget, som seglar under dansk flagg, är drygt 21 meter långt och nästan åtta meter brett. De två maskinerna av typen Catepillar C32 om 1081 bkW vardera ger fartyget en maxfart på 35 knop och en servicefart på 30 knop.
– Utvecklingen av fartyget har så klart ställt oss inför stora utmaningar men vi är ganska vana vid innovationer då vi jobbat mycket med det inom den havsbaserade vindindustrin. Där har vi ofta fått jobba tillsammans med myndigheter och andra för att utveckla reglerna, säger David Kristensson.
Ambulansbåten är byggd på samma varv som NOS tidigare har byggt flera av sina fartyg för vindindustrin och skrovet har vissa likheter med NOS D-båtar, till exempel Developer och Discoverer.
Hela Göteborgs skärgård
– Det hade nog varit en ännu större utmaning om detta var det enda fartyget vi byggt. Nu kunde vi använda samma varv som tidigare och även utnyttja den kunskap som vi har internt. Det har lett till att vi kunnat ta fram ett väldigt innovativt koncept.
Fartyget kommer ha hela Göteborgs skärgård, både norra och södra delarna, i sitt upptagningsområde. Fartyget kommer att vara bemannat dygnet runt av en befälhavare, en styrman och två sjuksköterskor. Alla är anställda av NOS.
– Det har såklart stället en del nya krav på både fartygsbesättnignen och landorganisationen. Men det har varit en rolig utmaning.
Nya marknader
David Kristensson kallar ambulansbåten för ett nytt spännande steg för NOS. Enligt honom håller de på att slå sig in på flera andra områden som kräver någon typ av specialsjöfart.
– Nästa år kommer Göteborgs Universitets nya forskningsfartyg vara klart och där ska vi ha hand om både besättning och tekniskt management. Dessutom har vi nyligen tilldelats uppdraget att ta hand om Göteborgs hamns sludge. Det ska vi informera mer om, men kort så kommer vi använda en av våra befintliga båtar istället för tankfartyg som använts tidigare.
– Sedan har vi fler båtar för vindindustrin på gång också.
Kommentarer
Carl
Dansk flagg på svensk ambulansbåt?
Leif
Det är illa!
Elin
Om jag har förstått det rätt är det mycket krångligare regler för en svenskflaggad båt… Lättare då att köra under danskt flagg… Också därför det generellt finns få svenskflaggade fartyg över huvudtaget..
Carl2
han sa ngt om innovativt…
Anonymous
För ynkligt att de inte kan hålla svensk flagg ens på denna. Säger en hel de lom tillståndet på ”Svensk” sjöfart av idag! Skall besättning och sjuksköterskor rekryteras från något låglöneland också?
Björn Lundqvist
Ja det är väl gamla danska hemmavatten, om man säger!
Anonymous
Varför Dansk Flagg ?
Putte
Kan vi inte börja köra ambulanser med bulgariska skyltar också?
Anonymous
Discoverer och inte Deliverer
Adam Bergman
Helt rätt, mitt misstag som jag nu har rättat till.
Anonymous
Tycker det är en katastrof att dom inte har svensk flagg som krav i en sån här upphandling.
Anonymous
Kommer de att ordinera gammeldansk vid lindrigare åkommor?
Anonymous
Ja detta är lite tragiskt med den Danska flaggan på en sån båt. Kanske dags för regeringen att fundera på vad orsaken till detta är.
Anonymous
Åretruntboende: Södra skärgården: ca 4500 pers. sommaren kanske 12.000 pers.
Norra skärgården 12.500 åretrunt och kanske 16000 sommar. Båten skall läggas på Donsö….?
Logik ? Logistik ? Rädda liv ? Insatstid ? Det blir nog Helikopter i Norra Skärgården = Öckerö Kommun. Dyrt, och kommer att kosta liv och lem i norra ! eller….. Logik/Logistik – Lägg båten på Fotö ex vis !
Anonymous
Det är inte så konstigt. Norra skärgården har inte det behovet av en ambulansbåt. Den låg stationerad på öckerö men om man kollar vart utryckningarna vart så va de 400 i södra skärgården men endast en 30 i norra och de är inte jätte billigt att köra en stidsbåt 35-40 knop den sträckan mellan norra och södra så och de tar en hel del tid. Minns inte vilket år detta vart men 2011-2012 kanske. Och det har inte blivitt någon större skillnad kan jag säga. Desutom kom ambulanspersonalen med båten och helikoptern som va på plats innan båten korsat inloppet ill göteborg så fanns de ändå ingen som kunde hämta den sjuke. Så vill man rädda liv kanske man ska ha båten närmare där den faktiskt används mest.
Anonymous
Här förklaras en del
http://www.ockero.se/nyheter/gemensammanyheter/ambulansbatenpaockeroflyttastillsodraskargarden.5.24490030139bdce5faa580.html
Anonymous
ja vad ska man säga, dessa redare! och ingen fin blå/gul flagga kommer att hissas
Roy Johansson
Håller med föregående, känns lite konstigt!
?
dansk flagg nu har det väll gått lite väl långt.. dansk regga en ambulans?
William
Det var ett väldigt gnäll om flaggan. Gnäll på våra politiker istället att de inte har fixat ett bättre sjöfartsklimat i Sverige som gör det möjligt att ha båtarna svenskflaggade. Redarna har inte dansk flagg för skojs skull.
Otto
Med all rätt! Själv tycker jag att det skulle varit ett upphandlingskrav, Svensk flagg och svenska avtal.
Ingemar Karlsson
Mycket kommentarer om nationsflaggan . Nu är det ju som det är och N.O.S är ju inte orsaken till detta. Jag tror inte att patienten frågar efter vad det är för färg på flaggan utan är nog mer intresserad av att få snabb och proffsig vård på resan till sjukhuset.
Jag har själva blivit transporterad på en bår med på en kärra tvärs över hela Donsö i ösregn för många år sedan.
Det är roligt att se denna fantastiska lösning med den nya organisationen som N.O.S har skapat
Hoppas och tror på en bra framtid med denna nya lösning oavsett färg på flaggan.
Ingemar K.
Anonymous
Det är sorgligt att en svensk ambulansbåt som kör för landstinget (?) tillåts att segla med annan flagg en svenskt.. Men Davids kommentar om att hon skulle bli svensk (när nyheten om denna båt kom) va alltså bara ett spel för galleriet, för det låter konstigt om de inte kunde eller fick flagga svenskt? Känns dessutom konstigt att inte Sjöfartstidningen ställde någon fråga om varför hon inte blev svensk när detta var sagt innan? Som ni brukar göra om liknande fall..
Anonymous
måste hålla med borde väl vara politiken i sverige som är till stor del problemet med flaggan , inte rederiernas ? men alla PROFFS här som bara kan tala om flaggan är ju riktiga experter vad ja förstår
Anonymous
Vad ser vi i kristalkulan ? Att ta entreprenaden på Räddningstjänstens
brandbåt ?
Jesper Hørløck
Hvad er problemet?
Svensk besætning,
Hurtig betjening af skærgården,
Eller et Rødt og Hvidt flag……
Danmark bruger Tyske ambulancer i Sønderjylland, Danske ambulancer kører også i Tyskland….
Finske isbrytere med Blåt og Hvidt flag….
Bliv international, og tillykke til NOS med jeres fartøj….
Anonymous
Hvad er problemet?
Bert
Detta öppnar ju nya vägar frågan är vilket avtal personalen går på DIS avtal ? nästa steg kan ju bli att ha Lasarrets fartyg under DIS så kan ju alla jobba på nettalön, privata vårdbolag har en fin öppning här!! Sveige är fantastiskt hmm
Anonymous
Man kanske kan tycka att detta bara är ett löjligt bråk om färgen på en flagga. Men det är det inte. Om detta blir en accepterad vana bland skärgårdsredarna också, så kan var och en säkert föreställa sig vart det kan bära av med detta. Waxholmsbolaget flaggar ut allt till tex Estland och har billiga besättningar, barackboende går säkert att ordna för deras ev.fritid. Ja, varför inte statens vägfärjor, Styrsöbolaget m.m. Någon gång måste vi börja värna om Sverige och Svenska arbetstillfällen också. Och nej, jag är varken kommunist eller sverigedemokrat.
Albin
Du har helt rätt i vad du skriver.
Björn Holm
En intressant fråga är varför NOS väljer Dansk flagg. Jag skulle tro (utan att veta) att det är Svenskar anställda i båten och att flaggvalet har helt andra orsaker än just personalbiten i detta fallet.
Anonymous
Är det DIS eller Dansk flagg ??
Roine Bladfjäder
Fakta är det Dansk flagg eller DIS flagg ??
Artikeln är stängd för fler kommentarer