Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Resultatlöst konfliktmöte

Förra veckans möte mellan APMT och Hamn4:an innebar inga lösningar på rådande konflikt i Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]de konflikt i Göteborg.

Vid mötet deltog även fackförbundets internationella organisation International Dockworkers´ Council (IDC). APM Terminals representerades bland andra av vd:n Henrik Kristensen.

Olagligt

– De (APMT) vill inte förhandla med oss och då blir det svårt att komma överens, säger Hamn4:ans ordförande Peter Annerback till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– De hävdar att mycket av det vi vill är olagligt. Men vi tycker att man kan jobba som man gör i till exempel två andra hamnterminaler i Göteborg, där det funkar bra, men det vill man inte. Där inbjuds både Hamnarbetarförbundet och Transport att företräda sina medlemmar i förhandlingsrummen och i skyddsarbetet.

Varsel att vänta

Peter Annerback menar ändå att man nu har en plan för hur man framöver kommer att jobba vidare, bland annat med internationella stödaktioner. På torsdagen, dagen efter det internationella mötet, höll Hamnarbetarförbundet ett medlemsmöte.

– Vi fick ett mandat på medlemsmötet om att lägga ytterligare varsel. Vad det blir tal om för varsel och när kan jag inte säga än, säger Peter Annerback.

”Omöjliga krav”

Enligt vad APM Terminals skriver i ett pressmeddelande så nåddes ingen lösning eftersom Hamn4:an inte gjort några förändringar i sina krav. ”Som vi har förklarat tidigare så är det omöjliga krav rent arbetsrättsligt eftersom det krockar med det kollektivavtal som vi, liksom alla hamnar, har med Transport”, skriver man i pressmeddelandet, som avslutas med: ”Vi fortsätter att tro på en framgångsrik medling och att arbeta med alla involverade parter för att få fram en lösning som är helt i enlighet med svensk lag och den svenska modellen.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]