Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Hamn/Logistik | Politik

Hamnkonflikten lockade storpublik

Seminariet som berörde hamnkonflikten drog den största publiken till den Maritima Mötesplatsen i Almedalen. Och frustrationen över situationen i containerterminalen är stor.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]inerterminalen är stor.

På onsdagens seminarium om hamnkonflikten redogjorde Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, Berit Blomqvist, vd på Sveriges Skeppsmäkareförening och Peter Winsten, central ombudsman på Transportarbetarförbundet, om sina tankar kring konflikten.

Joakim Ärlund:

– Enbart under 2016 har APMT, som jag får företräda i dag eftersom vd:n Henrik Kristensen inte kunde komma, suttit och förhandlat vid drygt 70 tillfällen. Vi har tagit in Medlingsinstitutet och det arbetet avslutade i dag onsdag. Jag pratade med medlarna i dag som sa att Hamn4:an ännu inte har preciserat exakt vad som måste till för att konflikten ska upphöra.

Ständigt nej

Eftersom medlingen nu har strandats offentliggjorde Joakim Ärlund två förslag som medlarna har jobbat med under de senaste åtta månaderna. Det första är att Hamn4:an får ett hängavtal på branschens kollektivavtal. Den andra modellen betyder att Hamn4:an får ett eget kollektivavtal som endast reglerar förhållandena mellan fackföreningens företrädare och bolaget. Båda förslagen ger Hamn4:an fulla fackliga rättigheter, till exempel styrelserepresentation, skyddsorganisation, ledighet för fackligt arbete, MBL-förhandlingar och så vidare. Dock får man inte löneförhandla.

– Vi har sagt ja till båda förslagen, men Hamn4:an har sagt nej till båda.

”Värsta de har varit med om”

Berit Blomqvist berättade att oron är stor bland medlemmarna.

– Jag pratade med ett företag i dag (läs onsdag) och detta är det värsta de har varit med om, finanskrisen 2009 var inget mot detta. Och det är klart, precis när stridsåtgärderna nu är över så kommer cyberattacken på det.

Hon berättade också att Marit Maersk just nu ligger och lossar i containerterminalen, men det är rederiets första direktanlöp på länge. Rederier som OOCL, Evergreen, MSC, ACL och Shipping corporation of India har eller kommer att lägga ner sin trafik på Göteborg.

– Alla mina medlemsföretag inom containerrederierna blöder kraftfullt i dag. Jag har varit i kontakt med ett göteborgsföretag som under det senaste halvåret har fått en halv miljon i ökade kostnader och haft minskade intäkter på en och en halv miljon. Ytterligare ett företag vittnar om sex miljoner i ökade kostnader och femton miljoner i förlorade intäkter. Att Maersk-båten nu ligger i Göteborg beror också på att det börjar bli fullt i de andra europeiska hamnarna. Man tror det finns hur mycket plats som helst, men allt är i ett system. Därför måste vi få en lösning på detta nu.

Regeringens utredning

Joakim Ärlund:

– Jag tror lösningen stavas kollektivavtal. Kommer vi inte till en lösning med förhandlingar och med hjälp av medlare så får vi vänta in regeringens utredning om lagstiftning om konflikträtten.

Berit Blomqvist kan bara se en lösning.

– Det är dags för Hamn4:ans medlemmar att växa upp och inse vad de håller på med. Om man inte förstår att de medlarförslagen som man fått ger allt de kräver då finns det bara en sak kvar. Då vill man inte ha ett avtal. Man vill inte bli bunden av fredsplikten utan vill kunna fortsätta att hota om strejk med sju dagars varsel.

Peter Winsten:

– För vårt vidkommande är de alltid välkomna till oss på Transport. Om de vill påverka så kan de göra det lika bra hos oss. Sen kan vi erkänna, det kanske är lite svårare när man har fredsplikt som vi har.

”Det går inte längre”

Moderator Mikael Castanius, branschchef, Sveriges Hamnar, undrade om den nu pågående statliga utredningen om konfliktåtgärder verkligen behöver ta ett år, som man aviserat.

– Vi står där vi står i dag, hamnen har gått från 10.000 containrar till cirka 3.000 containrar i veckan, givet det så räcker det inte att vänta ett år. Risken när man har en fackförening som då hellre vill ha en moralisk fredsplikt, som innebär att man alltid kan hota med konfliktåtgärder, innebär att det kan bli tal om lagstiftning. Överutnyttjar man en möjlighet som man har så kommer det att komma en motreaktion. Och den motreaktionen är regeringens utredning. Vi kan inte fortsätta att leva under konflikthot. Det går inte längre, sade Joakim Ärlund.

Berit Blomqvist trodde att Hamn4:an högsta ledning skulle tänka om när regeringen tog beslut om utredningen.  

– Om ett år kommer man ju att förlora makten, därför trodde jag man skulle ändra taktik. Men nu har ju medlarna gett upp och det oroar mig. För rederierna litar inte längre på Göteborg.

”Agera nu”

I publiken fanns Patrik Nilsson från Företagarna, som representerar 70.000 företag. Han har fått många samtal från medlemmar som vittnar om varor som fastnat till sjöss eller i hamn.

– Många av de mindre företagen har små marginaler, vilket leder till uppsägningar eller konkurs. Det gör mig förbannad att Hamn4:an riskerar andra människors fackliga rättigheter och jobb. Vi har nu nått vägs ände. Vi kan inte vänta ett år på en utredning. Kan inte parterna lösa detta så måste riksdag och regering agera nu.

Lås in dem

Riksdagsledamot Jimmy Ståhl (SD), tjänstledig från Göteborgs hamn för att sitta i riksdagen, fanns också bland åhörarna.

– Jag har jobbat 20 år i hamnen och suttit i förbundsstyrelsen för Hamnarbetarförbundet. I dag gör jag allt jag kan för att främja sjöfarten, detta som händer nu är ett stort dråpslag. Det som förvånar mig är att man genom förmedling inte lyckas nå en framgång. Tyvärr har detta blivit en massmedial konflikt i stället för att lösa det vid förhandlingsbordet. Det Sveriges Hamnar borde göra är att dra båda parterna i örat, låsa in dem i ett rum och säga till att ni inte kommer ut förrän ni löst detta.

Joakim Ärlund kommenterade uppmaningen.

– Vi har suttit i det låsta rummet i åtta månader och sagt ja till allt.

Ingen kartellbildning

Daniel Bernmar (V), kommunalråd i Göteborg undrade varför man inte i Göteborgs hamn likt andra fackförbund kan hitta andra lösningar på kollektivavtal. Som till exempel kartellbildningar. Bland annat Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund har hittat alternativa lösningar, menade han. 

– Vad gäller lärarna är båda fackförbunden med i en centralorganisation och sen är båda överens om att samförhandla i kartell. I vår bransch är man inte intresserad av att förhandla i kartell, svarade Joakim Ärlund.

Peter Winsten, som poängterade att man inte är part i konflikten och heller inte står bakom regeringens utredning, instämde med Ärlund.

– Det stämmer. Det finns inte på vår dagordning att vi skulle ha treparts-avtal. Hamn- och stuveriavtalet har dessutom en helt annan uppbyggnad än vad lärarförbunden har, de har till exempel individuella lönesättningar och så vidare. Även om jag rent hypotetiskt skulle kunna tänka mig ett treparts-avtal så har jag svårt att se hur det skulle funka praktiskt.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]