De dalande containervolymerna går att vända om arbetsgivaren APMT bara lyssnar på Hamnfyran, enligt Peter Annerback.
Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning 4 i Göteborg, Hamnfyran, listar i en debattartikel i Göteborgs-Posten fem förslag till hur Göteborgs hamn kan bli en hamn i världsklass igen. Artikeln utgår från de fortsatt sjunkande containervolymerna som Göteborgs hamn nyligen redovisade.
Punkterna går i korthet ut på att:
- Hamnarbetarförbundet vill ha samma rätt till delaktighet och inflytande som de har i resten av Sveriges hamnar,
- containerhamnens tillgänglighet utökas genom att Hamnfyran tillsammans med APMT hittar schemalösningar som täcker behoven under arbetstoppar,
- de anställda ska kunna känna trygghet och fokusera på sitt arbete i stället för att vara rädda att förlora jobbet – då ökar produktiviteten,
- APMT respekterar arbetstagarnas val av facklig tillhörighet och kallar Hamnarbetarförbundet till förhandlingar igen och att
- blixtsystmemet bibehålls, eftersom APMT:s aviserade satsning på bemanningsbolag enligt Hamnfyran är sämre och dyrare.
Annerback nämner också i artikeln att det är arbetsgivaren som genom sina stridsåtgärder har stått för 98 procent av de förlorade arbetsdagarna medan Hamnfyrans medlemmar har strejkat i endast åtta timmar i år, därmed kan man enligt Annerback inte lägga skulden för volymraset på hamnarbetarna.