Oron ökar nu bland världens rederier om hur de kommande svavelreglerna egentligen kommer att efterlevas och kontrolleras – snart möts de i Köpenhamn.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t möts de i Köpenhamn.
Den 28 maj möts flera av världens största rederier för att diskutera SECA som införs i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen den 1 januari 2015 – alliansen kallas Trident Alliance.
Huvudmålet med alliansens arbete är att få till stånd fungerande kontroll- och sanktionssystem inom EU, eftersom ett bristfälligt system kan innebära att det inte lönar sig att investera i miljöteknik och renare bränslen. Därmed riskerar det att bli en situation med snedvriden konkurrens.
I alliansen ingår bland annat A. P. Møller-Mærsk och Wallenius Wilhelmsen Logistics.
[/flowy_subscriber_only]