Fotograf: Maersk Line

Kategori: Container | Ekonomi | Fartygsaffärer

Grönt ljus från USA för mäktig allians

De tre containerrederierna Maersk Line, CMA-CMG och MSC har fått tummen upp i USA för bildandet av den så kallade P3-alliansen. Nu återstår bara godkännande från EU och Kina. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nde från EU och Kina. 

Efter många spekulationer har den amerikanska sjöfartsmyndigheten Federal Maritime Commission slutligen bedömt att samseglingspoolen P3 inte är ett hot mot den fria konkurrensen. Det innebär att danska Maersk Line, franska CMA-CMG och Schweiz-baserade MSC kan fortsätta planera för ett operationellt samarbete på samtliga öst- och västgående linjetrader.

Beslutet från FMC, som träder i kraft på måndag den 24 mars och endast gäller USA-trader, är villkorat med beskedet att P3-alliansen kommer att övervakas noggrannare än vad som normalt är fallet vid liknande samarbeten. 

Dominant ställning

P3-alliansen kommer att dela på fartyg, lastutrymmen och hamnfaciliteter. Den gemensamma samarbetsflottan kommer att uppgå till 225 containerfartyg med totalt 2.5 miljoner teu. Som exempel på alliansens omfattning anser bedömare att P3-samarbetet kommer att kontrollera 45-50 procent av all containertrafik mellan Asien och Europa samt 35 procent av den transatlantiska traden. 

Innan alliansen kan träda i kraft fullt ut krävs godkännande från EU och Kina. När respektive konkurrensmyndigheter ska fatta beslut om P3-ärendet är inte klart, men enligt de tre P3-aktörerna själva planerar man för att samarbetet ska vara i full gång i början av det tredje kvartalet 2014. 

Kritik från olika håll

Alliansen har fått kritik av bland annat lastägare, som befarar att samarbetet kommer att resultera i en alltför stor dominans på de aktuella traderna. Även mindre containerrederier har uttryckt oro över att bli utslagna på grund av alliansens dominans. 

Som en reaktion på P3-alliansen har den befintliga G6-alliansen (mellan APL, Hapag-Lloyd, Hyundai MM, MOL, NYK och OOCL) planerat för ett utvidgat samarbete.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]