Fotograf: Sjöfartsverket

Oden lämnar Antarktis – troligen för alltid

Efter kraftiga protester från forskningsvärlden är nu isbrytaren Oden på plats vid malmkajen i Luleå.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] vid malmkajen i Luleå.

Den kommande vintern ska hon assistera fartyg i både svenska och finska vatten. Under de senaste säsongerna har Oden brutit is i Antarktis i samband med internationella forskningsexpeditioner. Men nu är det slut med det, och troligen för gott.

I Sjöfartsverkets nya strategidokument står nämligen ”Servicenivån ska inte äventyras av uthyrningsverksamheten… De isbrytare Sjöfartsverket förfogar över ska finnas tillgängliga i en sådan utsträckning att kundernas förväntningar på servicenivån möts. Det innebär i praktiken att när situationen så kräver finns alla isbrytarresurser, även Oden, vid eller i närheten av Sveriges kust.” Vid uthyrning ska myndigheten sträva efter att detta ska inom Nord- och Östersjön.

– Det är ett önskemål från våra kunder – industrin, rederierna och hamnarna – att Oden ska finnas tillgänglig vid vintersjöfart. Vi förstår kritiken från forskarvärlden men detta handlar om Sveriges konkurrenskraft och den svenska sjöfarten. Våra kunder finansierar isbrytningen, medan forskningen går på skattsedeln. Då är det upp till regeringen att tillskjuta resurser, säger Ulf Gullne, chef för isbrytningsledningen på Sjöfartsverket och fortsätter:

– Detta innebär att det förmodligen inte blir några fler uppdrag för Oden i Antarktis. Hon är ju aktuell för uppdrag där under sommarsäsong, det vill säga när vi har vinter på våra breddgrader.

Ulf Gullne avfärdar också tidningsuppgifter om att det finska Trafikverket betalar EUR 4 miljoner för att hyra Oden i vinter.

– Det är inte sant utan är en tidningsanka. Det finns inget kontrakt skrivet. Däremot innebär det nya isbrytningsavtalet mellan Finland och Sverige att vi ska använda isbrytningsresurserna gemensamt. Isbrytarna kommer att bryta i varandras vatten. Efter säsongen får man göra kostnadsöverföringar beroende på hur isbrytarna använts.

Oden levererades 1989 från Arendalsvarvet. Hon har en längd på 107,7 meter och bredd på 31,2 meter. Oden har ett dieselmekaniskt maskineri, maskineffekten är 24 500 hkr.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]