Fotograf: Oden

Kategori: Folk/företag | Specialfartyg

Tillbaka till Antarktis

I vinter ska Oden bryta is i Bottniska viken – befälhavaren Mattias Peterson gör en avstickare till gamla jaktmarker som rådgivare åt USA.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] som rådgivare åt USA.

Odens befälhavare Mattias Peterson är lite på sin vakt när Sjöfartstidningen ringer, vilket är förståeligt. Nyligen medverkade han i tv och pratade om isen som inte finns – ett ämne som börjar bli uttjatat för besättningen ombord. Oden ligger fortfarande till kaj i väntan på uppdrag. Och nyhetsmedia hugger. Förstås.

– Isbrytningen kommer snart igång, det är inget ovanligt att isläggningen dröjer lite. Man får komma ihåg att vi bara är en bit in på januari, säger Mattias Peterson som varit befälhavare på Oden de senaste sex åren och fortsätter:

– Även om vi inte är ute till sjöss och bryter is har vi mycket jobb ändå i form av underhåll och reparationer. Vi har en del att ta igen, när vi låg i Antarktis kunde vi inte utföra allt underhåll på grund av klimatet och för att vi var sysselsatta med forskning vilket medför begränsningar.

Helikopter och satellitbilder

De senaste fem säsongerna har Oden forskat vid Antarktis samt assisterat den federala amerikanska myndigheten National Science Foundation (NSF) lastfartyg in och ut till McMurdo-stationen, men Sjöfartsverket vill nu ha högsta beredskap och tillgängliga resurser i de egna vattnen. För besättningen och Mattias Peterson är det en stor omställning. Även om Oden gjorde ett kort gästspel i Bottniska viken i april i fjol.

– Även om det är kul att vara hemma är det är lite tråkigt att inte få bryta is i Antarktis men nu har ägaren fattat det här beslutet. Nu får vi också bryta en helt annan typ av is, det är lite mer action här när isarna börja lägga sig. När vi bryter is i polarområdena handlar det mer om att hitta en väg genom isen, här är det mer att forcera och bryta is åt handelsfartygen. I Polarområdena har vi hjälp av helikopter att bedöma isen, här däremot får vi detaljrika och uppdaterade satellitbilder.

– Sen är det ju så att även om du befinner dig på samma geografiska punkt skiljer sig isen åt mycket från dag till dag, då isen hela tiden är i rörelse åt något håll beroende på rådande vind och ström.

Från Luleå till McMurdo

Trots Sjöfartsverkets beslut att kalla hem Oden kommer Mattias Peterson att få bryta is i Antarktis ändå, i skrivande stund förbereder han sig nämligen för att åka tillbaka till Antarktis. NSF hyr in honom som rådgivare och observatör under en månad för att samarbetet med Murmansk Shipping Company ska flyta på smidigt som möjligt. Det ryska rederiets isbrytare Vladimir Ignatyuk (ex Arctic Kalvik) ska assistera forskningsfartygen istället för Oden.

– Jag flyger till Nya Zeeland inom kort, därifrån flyger jag vidare med ett amerikanskt lastflyg. Det ska bli oerhört spännande och jag är väldigt taggad på att komma tillbaka till Antarktis. Nu får jag också möjlighet att stifta bekantskap med en annan typ av isbrytare.

Vladimir Ignatyuk är en betydligt mindre isbrytare med sina 7 000 ton jämfört med Oden på 13 000 ton. Maskinstyrkan är däremot jämbördig.

– Jag kommer att vara ombord på isbrytaren som ett stöd åt ryssarna och observatör åt amerikanerna. De vill försäkra sig om att isbrytaren gör det den ska. De har samarbetat med ryska isbrytare tidigare, ryssarna kör tydligen lite sitt eget race och följer inte riktigt instruktionerna…

Beröm från USA

Uppdraget är ett erkännande för den svenska isbrytningsverksamheten och för Oden, NSF visade också öppet sin besvikelse över Sjöfartsverkets beslut.

– Amerikanerna är otroligt nöjda med vårt jobb, det märker man tydligt.

Trots lovorden blir det förmodligen inte några fler uppdrag för Oden i Antarktis (Sjöfartstidningen nr 9, 2011) eftersom Sjöfartsverket efter påtryckningar från industrin, hamnarna och rederierna har bestämt sig för att Sverige ska ha full isbrytarberedskap vintertid. Isbrytning i Antarktis sker under sommarsäsong, det vill säga när vi har vinter på våra breddgrader.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]