Oslofjord vid varvet i Raumo.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Klar för trafik på Strömstad

Om några veckor får Strömstad en andra färjeförbindelse till Sandefjord då Fjord Line introducerar den totalt ombyggda färjan Oslofjord.

Färjan Oslofjord har idag, fredag, återlevererats till Fjord Line efter en omfattande ombyggnad vid STX Finlands varv i Raumo. Meningen är att färjan ännu i kväll ska lämna varvet och gå till Danmark, där de sista förberedelserna görs innan fartyget sätts i trafik mellan Strömstad och Sandefjord.

– Oslofjord är som ett helt nytt fartyg, det har varit en synnerligen omfattande och krävande ombyggnad, säger varvets projektchef Kari Toivonen.  

Ny linje

Trafiken mellan Strömstad och Sandefjord inleds den 20 juni. För Fjord Line blir detta en helt ny trafik, men konkurrenten Color Line har från tidigare två fartyg i trafik mellan Strömstad och Sandefjord.

– Vi tror att vi nu har det bästa tonnaget på linjen. Marknaden omfattade 1,2 miljoner passagerare för två år sedan, sedan ändrade Color Line sin tidtabell och nu är den 1,05 miljoner. Vi är övertygade om att vi kommer att återuppbygga den totala marknaden och jag tror att det utan problem går att uppnå 1,3 miljoner. Jag blir besviken om inte vår andel blir närmare en halv miljon passagerare, säger linjedirektör Marcus Pettersson på Fjord Line.

Från ropax till dagfärja

Ropax-färjan anlände till Raumo den 15 januari. Då hade hon fortfarande namnet Bergensfjord målat i aktern. När hon nu lämnar varvet har namnet ändrats till Oslofjord. Det tidigare namnet Bergensfjord övertogs nämligen av ett av de två nybyggen som ersatte denna trotjänare på linjen Bergen–Stavanger–Hirtshals och Langesund–Hirtshals.

Oslofjord är byggd i Norge 1993 och hette ursprungligen Bergen. Under ombyggnaden i Raumo har så gott som all tidigare inredning i passagerarområdena, inkluderande två hyttdäck, rivits ut och ersatts med helt nya passagerarutrymmen som är anpassade för den nya dagtrafiken. Bland annat har fartyget en ny taxfreebutik som hör till de största ombord på en färja. På bildäck har ett nytt mellandäck byggts för att öka personbilskapaciteten.

Färjan har även exteriört genomgått en ansiktslyftning. Inredningen har planerats av Falkum-Hansen Design. Efter ombyggnaden tar fartyget 1.800 passagerare och 370 personbilar.

 

Kommentarer

  • Anonym

    Gissar att det är så man ska driva ett rederi för att det ska funka, var är svenskarna?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.