Ny linje till Strömstad?

Fjord Line har lämnat in en ansökan till Strömstads kommun om att få börja trafikera hamnen, därigenom försöker man ta upp konkurrensen med värsta rivalen Color Line med en linje mellan Langesund och Strömstad.– Vi vill konkurrera om den betydande marknaden för person- och godstransporter på den här sträckan, säger Ingvald Fardal, administrativ direktör.Fjord Line driver idag färjetrafik mellan Bergen, Stavanger och Hirtshals med passagerarfärjan Bergensfjord. Sommartid trafikerar man Kristianstad–Hirtshals med katamaranen Fjord Cat. Rederiet har också två färjor under byggnation som ska sättas i drift 2013. Nybyggnadsbeställningen är värd EUR 206 miljoner, de två systerfartygen, 4.000 dwt, får en längd på 170 meter och 300 hytter med plats för 1.500 passagerare. Dock kommer inte något av dessa nybyggen att trafikera Strömstad utan tanken är att Bergensfjord ska börja trafikera på Strömstad nyåret 2013. Bergensfjord är byggd 1993 och har en längd på 134,4 meter och bredd på 24 meter. Hon har kapacitet för 840 passagerare.– ESA-domen mot Color Line för brott mot EES-avtalets konkurrensregler bekräftar den uppfattning som vi har haft om att avtal som begränsar åtkomsten till hamnen i Strömstad är till skada för konsumenterna. Vi räknar med detta som stöd att myndigheterna i Strömstad ska se positivt på vår ansökan.År 2000 övertog Color Line trafiken mellan Sandefjord och Strömstad från Scandi Line – sträckan trafikeras av två fartyg och det är fyra avgångar per dag.– Vår plan är två avgångar per dag. Den förbindelsen vi kommer att göra är dock avhängiga av att ett samarbete med Color Line om att använda deras faciliteter upprättas, säger Ingvald Fardal.De senaste åren har färjetrafiken på Strömstad kantats av nedläggningar. I oktober 2008 så lade den norska färjeoperatören Nye Kystlink AS som trafikerade mellan Langesund, Hirtshals och Strömstad ner trafiken på grund av att man inte hittade nya investerare till företaget.Samma år, i april, inledde färjan Mr Shoppy One trafik mellan Strömstad (Kålvik), Sarpsborg och Skagen, men gränshandelskonceptet blev aldrig någon succé. Orvelin Group som drev linjen fick ständigt tampas med norska myndigheter som såg till att täppa till de kryphål i lagstiftningen som rederiet försökte utnyttja. Reglerna i det nordiska provianteringsavtalet ändrades på initiativ av norska tullverket och rederiet åkte på en straffavgift på nära 9 miljoner kronor. Rederiet svarade med att stämma norska staten på samma belopp, men tingsrätten i Oslo dömde till statens fördel.ESA-domen mot Color Line som åsyftas kom i slutet av 2011, rederiet ålades att betala EUR 18,8 miljoner i böter. 1991 ingick Color Line ett avtal med Strömstads kommun för att säkra exklusiv åtkomst till hamnen, först 2005 släpptes andra färjeaktörer in på marknaden. Color Line bröt därigenom mot EU:s konkurrensregler om fri konkurrens som regleras i EES-avtalet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]