M/S Hamnens besättning, båda skiften. Micael Bohman, Lars-Ove Börjesson, David Falk och Calle Thorell.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Hamn/Logistik

Nu går Göteborgs Hamns inspektionsfartyg på el

Efter att ha varit i tjänst dygnet runt som inspektionsfartyg i Göteborgs hamn sedan 1979 har M/S Hamnen nu konverterats till eldrift. Idag återinvigdes fartyget vid en ceremoni.

M/S Hamnen huvudsakliga uppgift är att företräda hamnmyndigheten och se till att föreskrifter enligt hamnordningen upprätthålls. Utöver det används fartyget för representation.

David Falk är befälhavare ombord och har också varit projektledare för elektrifieringen av fartyget. 

– M/S Hamnen är i väldigt bra skick och det finns ingen annan båt som är bättre lämpad för uppdraget. När vi började titta på elektrifiering kom vi snabbt fram till att det var bättre att bygga om än att byta ut, säger David Falk i ett pressmeddelande.

M/S Hamnen efter konvertering och ombyggnad. Foto: Göteborgs Hamn

M/S Hamnen är enligt Göteborgs Hamn i aktiv drift cirka 1.200 timmar per år. Med den tidigare motorn förbrukade fartyget 25.000 liter diesel vilket innebar 67 ton koldioxidutsläpp – motsvarande 15 procent av hamnbolagets totala utsläpp – som nu försvinner.

I maskinrummet har den tidigare dieselmotorn bytts ut mot en helt ny elmotor med 250 kW effekt. Därtill har en batteribank på 520 kWh satts in, som kan kompletteras med ytterligare batterikapacitet i framtiden om så krävs. Man har också satt in en dieselhjälpmotor att använda i undantagsfall. 

– Det ger oss ökad redundans och större flexibilitet som kan krävas vid särskilda utryckningar, oförutsedda händelser eller extrema väderförhållanden, säger David Falk. 

David Falk, befälhavare och projektledare. Foto: Klara Johansson

Ännu bättre än väntat

Fartyget lämnade Ö-varvet på Öckerö i januari. Utöver elektrifieringen fick fartyget en ny styrhytt samt en rad arbetsmiljöhöjande och livstidsförlängande åtgärder. Totalt har investeringen kostat 19,8 miljoner kronor. Sedan man lämnade varvet har fartyget genomgått tester.

– Under testperioden har vi märkt att räckvidden på el är betydligt bättre än vad vi hade räknat med, trots vintertestning. Målsättningen är att köra på el 90 procent av tiden, men än så länge har vi inte behövt gå över till dieselmotorn en enda gång för att förlänga räckvidden, säger David Falk.

Arbetsmiljön ombord har blivit betydligt bättre med den nya styrhytten och inte minst den tysta eldriften.

– Totalt sett är det ett riktigt lyckat projekt på alla sätt och jag vill tacka alla inblandade, från Transportstyrelsen till Ö-varvet och alla andra leverantörer och partners som varit delaktiga i det här på olika sätt, säger David Falk.

Vill visa vägen

För Göteborgs Hamn AB är elektrifieringen av M/S Hamnen inte bara ett led i jakten att nå hamnens klimatmål om en 70-procentig minskning av hamnrelaterade utsläpp från Vinga och in över hela Göteborgsområdet på landsidan till 2030. Viktor Allgurén som är innovationschef för Göteborgs Hamn säger i ett pressmeddelande att konverteringen är viktig då fartyget är en symbol för hamnbolaget. 

– Vi har höga förväntningar på att alla aktörer i hamnen bidrar till att minska utsläppen och självklart måste vi visa vägen och gå före, säger Viktor Allgurén.

Fakta M/S Hamnen

  • Ägare och operatör: Göteborgs Hamn AB genom Harbour Masters Office
  • Längd: 20,3 m
  • Bredd: 5,7 m
  • Djupgående: 2,6 m
  • Drifttimmar per år: 1.200
  • Ny elmotor: 250 kW
  • Batteribank: 520 kWh
  • Räckvidd: 6–7 timmar på ecospeed

Läs mer om konverteringen av M/S Hamnen i Sjöfartstidningen nr 4 som ges ut 26 april

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]