Hamnen lägger ut från sin hemmakaj i Klippan i Göteborg

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Hamn/Logistik

Nu elektrifieras Göteborgs Hamns inspektionsfartyg

Göteborgs Hamn ska konvertera sitt inspektionsfartyg, Hamnen, till eldrift. Det med förhoppningen om att fler ska följa efter.
Efter att ha varit i tjänst dygnet runt som inspektionsfartyg i Göteborgs hamn sedan 1979 har det nu blivit dags för Hamnen att konverteras till eldrift.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]r ska följa efter.”} /–>

Efter att ha varit i tjänst dygnet runt som inspektionsfartyg i Göteborgs hamn sedan 1979 har det nu blivit dags för Hamnen att konverteras till eldrift.

– Styrkan med Hamnen är dess mångsidighet och att vi alltid är ute och nära där det händer. Fartyget har många olika arbetsuppgifter men grunden ligger i att företräda hamnmyndigheten och se till att föreskrifter enligt hamnordningen upprätthålls, säger David Falk, skeppare på Hamnen i ett pressmeddelande.

Fem ton med batterier

Utöver att vara skeppare är David Falk också projektledare för elektrifieringen av fartyget. I maskinrummet väntar en totalomvandling då Hamnens befintliga dieselmotor ska bytas ut mot en helt ny elmotor med 250 kW effekt. Därtill ska en fyra till fem ton tung batteribank på 520 kWh sättas in, som kan kompletteras med ytterligare batterikapacitet i framtiden om så krävs.

– I undantagsfall kan särskilda utryckningar, oförutsedda händelser eller extrema väderförhållanden kräva ytterligare räckvidd, och därför sätter vi också in en dieselhjälpmotor som drivs på HVO. Fartygets uppdrag är att vara tillgänglig i alla sammanhang 24/7 och därför behöver vi den flexibiliteten. Men målet är att kunna köra på batteri 90 procent av tiden, säger David Falk i pressmeddelandet.

Görs på Öckerö

Arbetet görs på Ö-varvet på Öckerö under våren och Hamnen beräknas vara tillbaka i drift till hösten. Idag är Hamnen i aktiv drift cirka 1.200 timmar per år, vilket ger en förbrukning på cirka 25.000 liter diesel. Det innebär 67 ton koldioxidutsläpp, vilket är 15 procent av hamnbolagets totala utsläpp.

Enligt Göteborgs Hamn AB är elektrifieringen av Hamnen inte enbart ett led i jakten att nå hamnens klimatmål om 70 procents minskning av hamnrelaterade utsläpp från Vinga och in över hela Göteborgsområdet på landsidan till 2030. Det menar innovationschef Viktor Allgurén.

– Från Göteborgs Hamn AB:s sida har vi höga förväntningar på våra partners både i och kring hamnen och de beslutsfattare som vi samverkar med när det kommer till klimatomställning, och vi behöver ha med oss alla på tåget om vi ska klara våra mål. Om vi ska kunna kräva att andra ska bidra till omställningen, så måste vi visa på alla sätt att vi går före i den omställningen. Det är en trovärdighetsfråga, säger Viktor Allgurén i pressmeddelandet.

Läs mer om Hamnens konvertering till eldrift i kommande nummer av Sjöfartstidningen, nummer 2/23 som kommer ut den 24 februari.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]