Fotograf: Maqs Advokatbyrå

Kategori: Försäkring | Juridik

Noma allt vanligare vid sjörättstvister

Under Svenska Sjörättsföreningens höstmöte var tvistlösning och särskilt Noma ämnet för dagen. Noma är det nya nordiska regelverket för sjörättsliga tvister.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ska regelverket för sjörättsliga tvister.

London är på många områden sjörättens hemmahamn, trots att London Maritime Arbitual Association (LMAA) är både dyr och tidsödande.

Därför sjösattes Nordic Offshore & Maritime Arbitration, förkortat Noma eller Nordic Arbitration, i november 2017.

Nordiskt regelverk

Noma är ett regelverk byggt på nordiska traditioner och Best Practice Guidelines för parterna att använda i ett skiljedomsförfarande. Det är alltså ett nordiskt alternativ till LMAA. 

Parter som väljer att använda Noma i stället för LMAA ska kunna vara säkra på att tvistelösningen går snabbare och blir betydligt mindre kostsam.

En hybrid

Enligt Annica Börjesson, advokat på Maqs Advokatbyrå och styrelseledamot i Noma, är Noma en hybrid mellan det i Norge mycket vanliga ad hoc-förfarandet och ett institutionellt skiljedomsförfarande.

– Ad hoc innebär ett förfarande skapat för den unika skiljedomen, det vill säga utan några på förhand bestämda förfaranderegler, medan de institutionella förfarandena är enkla på så vis att institutionen tillhandahåller regler för hur processen ska gå till och hjälper till att driva den framåt. Det ger en förutsägbarhet, förklarar hon. Framför allt i Norge väljer allt fler aktörer att att skriva in Noma i sina avtal. Även i Danmark används Noma mer och mer, men är än så länge går det lite trögare i både Sverige och Finland.

Hon förklarar det med att Sverige har en lång tradition av att använda institutionella skiljedomsförfaranden och har vant oss vid det.

Standardavtal

I januari i år tog Noma ett stort steg framåt genom att bli det förvalda skiljeförfarandet i de nordiska sjöförsäkringsbolagens standardavtal ”The Nordic Marine Insurance Plan”, som är ett vitt accepterat avtal även utanför Norden. 

I nummer 11 av Sjöfartstidningen, som utkommer den 20 december, skriver vi mer ingående om Nordic Offshore & Maritime Arbitration, Noma.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]