Fotograf: NOS

Kategori: Fartygsaffärer | Specialfartyg

NES vill svenskflagga nya tankern

Northern Energy Supply (NES) lägger en nybyggd tanker med 694 kubikmeters lastkapacitet till flottan.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tkapacitet till flottan.

Göteborgsbaserade NES köpte tankern medan den byggs och den är fortfarande kvar på turkiska varvet Kuzey Star Shipyard i Tuzla (tidigare Çelik Tekne). Tankern ska få namnet Northern Skagerrak och är på 700 dwt med ett djupgående på 3,4 meter. Fullastad kan tankern ta 694 kubikmeter och är 45,99 meter lång och 9,6 meter bred.

Blågult

I NES flotta finns sedan tidigare den svenskflaggade tankern Northern Kattegat och intentionen är att förse också Northern Skagerrak med svensk flagg. Fartyget levereras i slutet av året och planeras att sättas i trafik i januari. Nyförvärvet innebär en fördubbling av NES kapacitet för transport av bunker, smörjoljor, slop och sludge.

– Det här är ett led i att vi utvecklar vår affär på det här området, där vi har ett ökat inflöde av kunder. Vi känner att det är kul att vi kan få större flexibilitet med två båtar i stället för en, säger David Kristensson, koncernchef för Northern Group, där NES, NOS och Kristensson Shipping ingår, till Sjöfartstidningen.

Miljöfokus

NES kallar fartyget för miljöfokuserat.

– För den här typen av båt ligger den här i framkant. Vi har till exempel två huvudmaskiner, vilket gör att vi kan köra ekonomiskt. Om vi ska köra sakta kan vi köra med en motor och spara bränsle på det. Så det går att optimera driften väldigt bra. Och så har vi jobbat på många sätt med energiförbrukningen ombord, säger David Kristensson.

Ökar manöverförmågan

Han berättar att de också har gjort miljövänliga val av bottenfärg och smöroljor. Huvudmaskinerna är två Volvo Penta D13 på 370 kw.

– Säkerheten är också större när du har två huvudmaskiner och det ökar manöverförmågan, det här är ju en båt som ska göra många bunkeroperationer, säger David Kristensson.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]